حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/08/01 شمسی | 2024/10/22 میلادی
کارگردان فردیسی در گفتگو با «صبح‌فردیس»:

سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد

سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد

کارگردان فردیسی که فیلم سینمایی «پرماجرا» وی این روز‌ها روی پرده سینماست، گفت: سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد و می‌‎تواند برای بچه‌ها قابلیت آموزشی و فرهنگی داشته باشد.

فیلم سینمایی «سفر پرماجرا» به کارگردانی حجت الله سیفی از کارگردان البرزی که ساکن فردیس است، ساخته شده و این فیلم هم اکنون روی پرده سینماست، وی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس» گفت: فیلم سینمایی «سفر پرماجرا» در حوزه کودک و نوجوان ساخته شده و در حال حاضر در حال اکران است.

سیفی ادامه داد: این کار مناسب کودکان از مقطع ابتدایی تا راهنمایی است و کمی کودکان را از حال و هوای کارتونی دور می‌کند و یک فضای سفر را در پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

وی افزود: فیلم سینمایی «پر ماجرا» در چند شهر ایران ساخته شده است و از تصاویر جغرافیایی و اقلیمی ایرانی استفاده شده تا برای بچه‌ها جذاب‌تر باشد. در حال حاضر این فیلم در سینما‌ها در حال پخش است و‌امیدواریم که بعداً در پلتفرم‌ها و تلویزیون پخش شود.

کارگردان اثر تصریح کرد: مدارس به صورت اردو بچه‌ها را می‌برند تا فیلم را تماشا کنند. استقبال از این فیلم مانند همه فیلم‌هایی که مرتبط با کودک و نوجوان است، زیاد نبوده ودر سطح انتظار ما نبود و ما همچنان منتظریم که با باز شدن مدارس، چون این فیلم برای نوجوان و کودکان طراحی شده، استقبال بیشتری صورت بگیرد.

توجهی به سینمای کودک و نوجوان در کشور نیست

سیفی گفت: یکی از مشکلات ما این است که توجهی به سینمای کودک و نوجوان نیست و این سینما خیلی جدی گرفته نمی‌شود و امکانات اکران و یا فضاسازی برای دیدن وجود ندارد و کمتر استقبال می‌شود و ما نیازمند حمایت جدی وعملی که در حد صحبت نباشد، هستیم و فقط حرف کفایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: در سینمای کودک، بعضی از فیلم‌ها که شبیه فیلم من هستند و فیلمی که نیاز است برای کوکان و یک فیلم موش و گربه و رقص و آواز نیست، خوب طبیعتا ممکن است با ضرر و زیان شدید روبه رو شود و این امکان وجود دارد که سازنده نتواند فیلم بعدی را تولید کند و یا تمایل به کار در زمینه کودک را نداشته باشد و به سمت سینمای طنز روانه شود.

استفاده از بازیگران کوتاه قامت یکی از ویژگی‌های فیلم «پرماجرا» است

کارگردان فیلم با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این فیلم استفاده از بازیگران کوتاه قامت است، افزود: این فیلم ایجاب می‌کرد که از بازیگران کوتاه قد استفاده کنیم و به دلیل نوع فضا حاکم در فیلم که حالت سفر و سرزمین‌های عجیب دارد، از این هنرمندان یاری گرفتم و طبیعتا برای جذابیت کار و اتفاقاتی که در پیش روی بازیگران قرار می‌گرفت، این افراد را در نظر گرفتیم.

سیفی با بیان اینکه یکی از مضمون‌های فیلم سینمایی «پرماجرا» ایران‌شناسی است، بیان کرد: این فیلم از یک فضای جست‌وجوی نیز برخوردار است و جا‌های دیدنی و فضا‌های جغرافیای که کمتر در آنجا حضور پیدا می‌کنند و به صورت داستان وارد این فیلم کردیم و فیلم از یک قصه خاص برخوردار است و بیشتر کودک را متوجه می‌کند که برای رسیدن به یک نتیجه خوب باید چه کاری انجام دهند.

یکی از مضمون‌های فیلم سینمایی «پرماجرا» ایران‌شناسی است

وی گفت: قصه داستان در مورد کودکانی است که باید برای نجات مادر خود میوه‌ای خاص را پیدا کنند که آن میوه، میوه بهشتی و آسمانی است و باید تلاش بسیار کنند و با سختی‌های زیادی رو به رو می‌شوند تا آن میوه را به دست بیاورند، گروهی نیز به عنوان شیاطین مانع رسیدن این بچه‌ها می‌شوند و درگیری میان شر و خیر و نیکی و بدی در فیلم در مناطق جغرافیایی مختلف اتفاق می‌افتد.

کارگردان البرزی ادامه داد: استان البرز را به عنوان شهری که نزدیک تهران است، می‌شناسند و جمعیت و تلویزیون استان البرز توجه‌ای به هنرمندانی که در اینجا ساکن هستند، ندارد. در البرز اکثرا نمی‌دانند که خیلی از فیلم‌سازان در البرز و مشغول کار هستند و اصلاً شناخته شده نیستند و در جلساتی که باید حضور داشته باشند، اصلاً حضور پیدا نمی‌کنند. امثال من در این استان کم نیستند و هم‌صنفان من اینجا حضور دارند بدون اینکه ازاین سازمان و نهاد‌های دولتی و فرهنگی کمک بگیرند.

سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد

سیفی افزود: سینما در هر حال یک محصول هنری و اقتصادی است و یک صنعت و هنر محسوب می‌شود، بنابراین می‌تواند در خدمت جریانات فرهنگی جامعه باشد به خصوص برای بچه‌ها، منتها نباید توجه فقط به فیلم‌های فانتزی، موزیکال و یا انیمیشن باشد، مثلافیلم‌های انیمیشن برای قبل از دبستان و پیش دبستانی است و بیشتر سرگرم‌کننده است. سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد و این سینما پتانسیل زیادی دارد و می‌‎تواند برای بچه‌ها قابلیت آموزشی و فرهنگی داشته باشد.

وی بیان کرد: همان طوری که فیلم‌های خارجی کودک برای بچه‌ها خوب و تماشاچی زیادی را در بردارد، فیلم‌های کودک می‌تواند در سینما یک فضای زیبا را فراهم کند به شرطی که تبلیغ برای این آثار انجام شود.

فیلم مثل یک هندوانه سر بسته است

کارگردان فردیسی گفت: فیلم مثل یک هندوانه سر بسته است و کسی نمی‌داند چه فیلم‌هایی در سینما وجود دارد مگر اینکه اطلاع‌رسانی خوبی انجام شود.

سیفی ادامه داد: در حال‌حاضر اطلاع‌رسانی بیشتر در شبکه‌های برون مرزی انجام می‌شود که نیاز به توان مالی زیادی نیز وجود دارد، شبکه‌های داخلی هم بعضا تبلیغات درست در زمان مناسب انجام نمی‌گیرد و یا آموزش پرورش که باید اقدام به بردن بچه‌ها کند، نکنند.

هر فیلمی که برای کودکان در روی پرده سینما باشد، قابلیت دیدن را دارد

وی تأکید کرد: هر فیلمی که برای کودکان در روی پرده سینما باشد، قابلیت دیدن را دارد. مردم باید در هفته یک بار فیلم کودک ببینند و باید فیلم‌های مختلف با محتوا‌های جذاب را ببینند، نباید در سبد فرهنگی ما فقط یک بار فیلم دیدن در ماه را داشته باشد، باید هفته‌ای یک فیلم را برای بچه‌ها در نظر بگیریم و سینمای کودک در کنار دیگر سینما‌های ما می‌تواند اجناس ما را در سینما کامل کند و تماشاچی نگاهی هم به سینمای کودک داشته باشد.

این هنرمند در پایان اظهار داشت: مردم نباید صرفاً فیلم‌هایی که مناسب بچه‎‌ها نیست، بچه‌ها‌ها را با خود همراه کنند ویا برای دیدن فیلم‌های کودکان خودشان نیز ‌می‌روند و نظرات خود را با لحن نادرستی بیان می‌کنند، در صورتی که این اتفاق نباید بیافتد و فیلم برای کودکان مناسب آنهاست، مثلاً کتاب کلاس اول مناسب یک دانشجو نیست و کتاب کلاس اول مناسب شناخت و حد توانایی فکری کودک نوشته شده است، باید به این مسائل برای بردن بچه‌ها به سینما توجه داشته باشیم.

 

سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد
سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد
سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد
سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد
سینمای کودک نباید صرفاً سرگرم‌کننده باشد

الهه ملاحسینی - صبح فردیس

 

انتهای خبر/ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از