حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی
مدرس دانشگاه به «صبح فردیس» گفت:

تأکید امام‌راحل(ره) بر تقویت روحِ ورزشکاران

تأکید امام‌راحل(ره) بر تقویت روحِ ورزشکاران

مدرس دانشگاه گفت: امام خمینی (ره) در دیدار با ورزشکاران همواره بر تقویت روح و جسم تاکید داشتند.

حجت‌الاسلام علی ارجمند عین‌الدین در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس» گفت: حکمرانی امروزه ابعاد و شاخه‌های متعددی دارد که ورزش یکی از شاخه‌های اقتدار یک کشور است که در صحنه‌های بین‌المللی خود را به نمایش می‌گذارند و به نوعی اقتدار کشور را ترسیم می‌کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: حکمرانی شاخه‌های متعددی در بخش اتقدارمثل نظامی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و... دارد اما ورزش یکی از مواردی که بیشترین بیننده و مخاطب را در سطح بین‌المللی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: به لطف خداوند امروز هم شاخه‌های متعدد ورزشی در جهان تعریف شده و جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از شاخه‌ها و شاخص‌ها نسبت به گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است.

ارجمند تصریح کرد: والیبال و تکواندو ما در گذشته حرفی برای گفتن نداشتند، اما در حال حاضر جزء بهترین‌ها هستند وهمین‌طور ورزش‌های انفرادی مثل کشتی که هفت سال در المپیک و میادین بین‌المللی ورزشکاران کشوردر المپیک و پارالمپیک تلاش‌های خوبی انجام دادند و سطح ورزش جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشتند و‌امید داریم همین طور به صورت تصاعدی این افتخارات بیشتر شود‌.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امام خمینی (ره) به عنوان یک شخصیت عارف، فیلسوف، فقیه و‌اندیشمند دارای منظومه فکری بودند، گفت: ما کم نداشتیم دانشمندانی که در یک و یا دو رشته دارای تخصص بودند و در همان حوزه نخبه بوده‌اند، اما امام راحل (ره) منظومه فکری داشتند یعنی مثل منظومه شمسی که بر اساس سیاره‌هایی که به دور خورشید می‌چرخند یک منظومه تشکیل می‌شود و آن خورشید و مرکز سقل افکار، عرفان و توحیدباوری حضرت امام (ره) بود اما در عین حال در حوزه‌های متعدد‌ایشان صاحب قلم و تفکر بودند که یکی از آن موارد بحث‌های ورزشی است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) حدود ۱۰ سال رهبر جمهوری اسلامی ایران بودند و گذشته از مبارزاتی که داشتند به صورت علنی و عملی حکومت تشکیل دادند و در این مدت ملاقات‌های زیادی با ورزشکاران داشتند. وقتی این ملاقات‌ها و سخنان حضرت امام (ره) را آنالیز می‌کنیم، بر روی پایه سفارشی‌ایشان در بحث عرفان، خداشناسی و خدا باوری می‌رسیم، اما به صورت عملی هم حضرت امام علی (ع) الگو معرفی می‌کنند و می‌فرمایند؛ که نگاه کنید و رفتار امام علی (ع) را الگوی خود قرار دهید، ‌ایشان الگوی همه است.

ارجمند افزود: امام خمینی (ره) می‌فرمایند وقتی با فقیه، مصلح اجتماعی، عارف و حتی صوفی صحبت می‌کنید، امام علی (ع) را الگوی خود قرار دهید و وقتی‌ایشان از امام علی (ع) صحبت می‌کنند، می‌گویند در تاریخ داریم که بازوان‌ایشان مثل آهن بود و در ورزش‌هایی مثل شمشیر بازی و شمشیر زنی زبان‌زد بودند و دشمن را یک بار بیشتر شمشیر نمی‌زد و این‌طور نبود که وقتی مبارزه می‌کرد به کرات به یک نفر ضربه بزند، یک ضربه به دشمن بیشتر وارد نمی‌کرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: حضرت امام (ره) آن نصیحت‌های که امام علی (ع) در مورد اسلام باوری و مسائل اخلاقی داشتند، در هنگام بازدید با ورزشکاران مطرح می‌کردند.

وی گفت: حضرت امام (ره) به صورت متواضعانه می‌فرمایند: « من ورزش کار نیستم اما ورزش‌کاران را دوست دارم. » و‌ایشان در تمام طول عمر خود روزانه نیم ساعت پیاده‌روی داشتند و در جوانی هم ورزش کار بوده‌اند. وقتی با هم دوره‌های امام صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که درهمان زمان هم امام نسبت به ورزشکاران و جوانان دیگر از نظر زور بازو و قدرت از بقیه سرآمد بودند.

ارجمند ادامه داد: حضرت امام (ره) به عمده ورزش‌ها نگاه خاص داشتند اما به ورزش باستانی، پهلوانی وقهرمانی علاقه وافری داشتند. امام راحل (ره) ورزش را مقدمه سلامتی بدن و عقل میدانستد و معتقد بودند اگر انسانی می‌خواهد عقل سالمی داشته باشد، باید بدن سالم داشته باشد.

این مدرس حوزه در پایان اظهارداشت: در عرفان و حکمت متعالیه، بحثی در مورد جسم و روح وجود دارد و رابطه این دو مثل دو دست هستند، وقتی انسان روح خود را تقویت می‌کند خود به خود روح از انسان می‌خواهد تا جسم را تقویت کند و وقتی جسم تقویت شود، روح هم تقویت می‌شود، بنابراین یکی از مباحثی که حضرت امام (ره) در پیش ورزشکاران مطرح می‌کردند تأکید بر بحث تقویت روح، جسم و تمامی استعداد‌هایی که خداوند به انسان داده است.

الهه ملاحسینی – صبح فردیس

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از