حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
نماینده مردم فردیس در مجلس به «صبح‌فردیس» گفت:

البرز آخرین استانِ کشور در سرانه‌های آموزشی است

البرز آخرین استانِ کشور در سرانه‌های آموزشی است

عباسی با تأکید بر اینکه البرز آخرین استان در حوزه سرانه‌های آموزشی محسوب می‌شود، گفت: سیستان و بلوچستان که استان محروم خوانده می‌شود، سرانه فضای آموزشی مطلوب‌تری نسبت به البرز دارد.

علیرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس» گفت: البرز پرتراکم‌ترین کلاس‌های درس کشور را دارد و مهمترین دلیل این تراکم کمبود فضای آموزشی است، در حالی که میانگین سرانه آموزشی بین‌المللی ۸. ۵ مترمربع و میانگین کشوری ۵. ۲۱ مترمربع به ازاء هر دانش‌آموز است، در استان مقدار این سرانه ۳. ۸ مترمربع بوده که با توجه به جمعیت آن خیلی کم است.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر بیان اینکه سالانه حدود ۱۴۰ هزار نفر به البرز مهاجرت می‌کنند، ادامه داد: در هر ۴ سال به اندازه استان‌های ایلام و سمنان به البرز جمعیت مهاجر اضافه می‌شود، در حالی که زیر ساخت‌ها برای این جمعیت فراهم نشده است.

وی افزود: در البرز این رقم تا سال ۹۷ به ۳. ۲۷ مترمربع رسیده بود که در راستای افزایش فضای آموزشی در سال‌های اخیر موفق شدند این رقم را به ۳. ۸ مترمربع برسانند، اما مشکل اینجاست که با وجود این اقدامات، سالیانه به دلیل مهاجرت حدوداً ۱۲ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه می‌شود.

البرز آخرین استانِ کشور در سرانه‌های آموزشی است

البرز آخرین استان در حوزه سرانه‌های آموزشی است

عباسی با تأکید بر اینکه البرز آخرین استان در حوزه سرانه‌های آموزشی محسوب می‌شود، گفت: سیستان و بلوچستان که استان محروم خوانده می‌شود، سرانه فضای آموزشی مطلوب‌تری نسبت به البرز دارد و این نشان دهنده این است که به صورت ویژه به این مهم پرداخته نشده است.

نماینده مردم فردیس در مجلس عنوان کرد: در البرز مدارسی وجود دارند که در هر کلاس آن‌ها ۵۰ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند و یا مدرسه‌ای که نسبت به فضای کم آن ۱۰۲۷ دانش‌آموز در حال درس خواندن هستند که این فضا برای آموزش و یادگیری مناسب نیست. علاوه بر آن با توجه به نرخ مهاجرپذیری البرز امسال تعداد دانش‎آموزان افزایش یافته که پوشش این آمار نیاز به کمک دارد تا بتوان فضای آموزشی را برای آن‌ها فراهم کرد که قطعاً باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: فضای آموزشی، مقدار و امکانات آن یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به حساب می‌آید. در یک فضای آموزشی استاندارد که از فضای کافی درونی و ورزشی برخوردار است، دانش‌آموزان فرصت یادگیری مشارکتی و فعالیت و بازی‌های گروهی خواهند داشت، در حالی که در حال حاضر در طراحی و ساخت فضای مدارس به دلیل ضرورت تأمین کلاس محدودیت وجود دارد و این موضوع نادیده گرفته می‌شود.

البرز آخرین استانِ کشور در سرانه‌های آموزشی است

جبران کمبود فضای آموزشی البرز از سرانه فضای بازی و سرگرمی

نماینده مردم کرج مجلس ادامه داد: آموزش و پرورش برای تأمین کلاس‌های مورد نیاز جمعیت دانش‌آموزی مجبور هستند از سرانه فضای بازی که وجود دارد کم کرده و به ساخت و افزایش کلاس‌های درسی اختصاص دهند.

وی افزود: خوب است که امکانات ورزشی و تفریحی برای دانش‌آموزان به ویژه مقطع ابتدایی در فضای باز دیده شود تا این اوقات فراغت فقط برای نشستن یک گوشه و حرف زدن معمولی و یا فقط خوردن خوراکی سپری نشود.

عباسی یادآور شد: لازمه برخورداری از این فضا‌ها این است که استاندارد سرانه آموزشی را رعایت کنند و به تناسب مدرسه و متراژی که در اختیار دارند و استاندارد سرانه آموزشی است، ظرفیت‌بندی کرده و برای ثبت‌نام و ورودی دانش‌آموز اقدام کنند. هر چند به خاطر آمار بالای دانش‌آموز و کمبود فضای آموزشی یک مقداری این دور از انتظار است و نیاز دارد که مدرسه‌سازی‌ها اتفاق بیافتد تا به این مرحله برسیم.

نماینده مردم اشتهارد در مجلس مطرح کرد: با توجه به جمعیت بزرگ دانش‌آموزی و رشد روزافزون مهاجرت‌ها به این استان باید امکانات و منطقه‌های آموزشی و پرورشی متناسبی نیز وجود داشته باشد. شهرستان‌های تازه تأسیس باید اداره آموزش و پرورش مستقل داشته باشند زیرا عدم وجود این امکانات موجبات نارضایتی خانواده‌ها را فراهم کرده است.

البرز آخرین استانِ کشور در سرانه‌های آموزشی است

کمبود نیروی انسانی نسبت به میانگین کشوری در مدارس البرز

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی نسبت به میانگین کشوری در آموزش و پرورش البرز، بیان داشت: در البرز زیرساخت‌ها باید آماده شوند البته تنها این کافی نیست، البرز در حوزه نیروی انسانی نیز دچار مشکل است. منابع انسانی ابزار و سرچشمه تمامی تحولات یک دستگاه محسوب می‌شود و نیرو‌های کارآمد در هر سازمانی می‌توانند عامل ترقی و پیشرفت آن سازمان باشند. سیستم آموزش و پرورش استان البرز با کمبود جدی نیروی انسانی از معلم و کادر اداری تا سرایدار و … مواجه است و باید وزارتخانه متبوع در این رابطه عنایت ویژه داشته باشد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد یادآور شد: در استان البرز در طول ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم در مجموعه‌های مختلف از جمله مجموعه آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی، زیرساخت‌ها و حق و حقوق معلمان، شاهد اتفاقات خرسندی بودیم برای مثال در این دوره ساخت ۳۰۰ مدرسه در دستور کار قرار گرفت و حدود ۱۵۰ مدرسه ساخته شد البته درست است اگر با وضعیت مطلوب مقایسه کنیم، فاصله بسیاری داریم اما اگر با دولت‌های گذشته مقایسه کنیم، بسیار رشد خوبی داشته است.

البرز درعرصه تعلیم و تربیت مشکل زیرساختی دارد

وی خاطرنشان کرد: استان البرز در عرصه تعلیم و تربیت، مشکلاتی در بخش زیرساخت‌ها دارد که برای رفع آن‌ها نیازمند به حمایت مسئولان دستگاه‌های اجرایی و خیرین و همراهی اولیای دانش‌آموزان داریم.

نماینده مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش البرز به یاری مسئولان و نهاد‌های مردمی برای ارائه خدمات به جامعه هدف خود از جمله دانش‌آموزان نیاز دارد، یادآورشد: همه ما در حمایت از این دستگاه مهم و تأثیرگذار در جامعه باید پای کار باشیم تا درآینده با مشکلات اجتماعی روبرو نشویم.

عباسی افزود: مدارس دارای معارض در آینده برای استان دردسرساز خواهند شد و باید قبل از بروز مشکل نسبت به چاره‌اندیشی در این خصوص اقدام کرد.

وی در پایان اظهار داشت: برنامه هفتم پیشرفت کشور حدود دو ماه قبل ابلاغ شده و انتظار داریم که اجرایی شدن آن به درد برنامه‌های قبلی دچار نشود؛ در پایان برنامه ششم بعد از بررسی و رصد میزان تحقق آن مشخص شد که تا پایان برنامه کمتر از ۳۰ درصد آن محقق شده است.

ابوالفضل جانی‌پور – صبح فردیس


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از