حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی

نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

عید قربان نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی و جلوه‌ای از امتی متحد و پویا است که دعوت اسلام را به عدالت و آزادگی، فریاد زده وحس امید و اقتدار را در دل هر مسلمانی زنده می‌کند.

گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس»؛ عید قربان شکوه پیروزی زیبای بندگی در برابر خالق هستی است که مبارزه انسان با شیطان و عبودیت خالصانه پروردگار را به تصویر می‌کشد.

عید قربان، قربانی کردن در راه خدا، شکوفا شدن روح ایثار و نشان دادن میزان عشق و قرب به منبع لایزال الهی و تقواست.

این عید بزرگ پیامی از سوی خالق متعال است که بر اساس آن انسان با دل بریدن از دنیا و دل سپردن به فرمان حضرت دوست، می‌تواند به عالی‌ترین درجات که همان قرب الهی است دست یابد و حضور انسان در مراسم معنوی دعا و نیایش را بهترین راه نجات از جهل و نادانی است.

سنت ذبح حیوانات حلال گوشت همچون شتر، گاو و گوسفند در روز عید قربان به ویژه در «قربانگاه منی» در عربستان بیانگر وسعت برنامه ریزی اسلام در طول زمان جهت رفع فقر و گرسنگی به دست اغنیا و نوع‌دوستی بدون منت مسلمین در قبال یکدیگر است.

نوای دلنشین دعای عرفه در ۳۰ بقعه متبرکه مرکزی طنین‌انداز می‌شود

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

معاون هماهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: ۳۰ بقعه شاخص این استان میزبان مراسم قرائت دعای عرفه است.

حجت الاسلام مرتضی ابراهیمی اظهار کرد: امسال نیز طبق سنوات گذشته مراسم قرائت دعای پر فیض عرفه در ۳۰ بقعه و امامزاده شاخص استان مرکزی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مرکز استان طنین دعای عرفه در جوار آستان امامزادگان محمد عابد (ع)، عبدالله (ع) و آمنه خاتون (س)، امامزادگان ۷۲ تن ساروق، امامزاده نرجس خاتون سنجان و امامزادگان ابوالقاسم (ع) و علی (‌ع) گوار، برگزار خواهد شد.

وی افزود: آئین دعای عرفه امسال در شهرستان ساوه در پنج بقعه، خمین پنج بقعه، دلیجان ۳ بقعه، خنداب و کمیجان ۳ بقعه، شازند ۲ بقعه، تفرش ۲ بقعه، محلات یک بقعه، آشتیان یک بقعه و فراهان نیز یک بقعه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: در روز عرفه، بندگان خالص و مؤمن خدا به عبادت و بندگی پرداخته و انسان‌ها بر اساس ظرفیت خود از آمرزش خدای رحمان بهره‌مند می‌شوند.

برگزاری دعای عرفه در ۶۰ اماکن مذهبی در مرکزی

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: دعای روح بخش عرفه در بیش از ۶۰ مکان مذهبی این استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام بهزاد محمدی اظهار کرد: دعای روحبخش عرفه روز یکشنبه (امروز) از ساعت ۱۶ و۳۰ دقیقه در بیش از ۶۰ مکان مذهبی استان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی افزود: این مراسم معنوی با حضور اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان مؤمن و انقلابی در سطح مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این آئین‌های معنوی که به صورت مردمی با همکاری تشکل‌های دینی و مساجد برگزار می‌شود دعای روحبخش عرفه حضرت امام حسین (ع) توسط مداحان اهل بیت قرائت می‌شود.

حجت الاسلام محمدی بیان کرد: این آئین معنوی در مرکز استان در ۱۶ مسجد و در مصلی بیت المقدس برگزار می‌شود و تمامی تمهیدات آن با همکاری بخش‌های مختلف صورت گرفته است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: همچنین در ۲۷ مسجد و مصلی در سطح این استان، نماز عید سعید قربان اقامه می‌شود.

عرفه روز عرفه و بازگشت به بندگی خدا

 

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

یک کارشناس مذهبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: روز عرفه همزمان با شهادت مسلم بن عقیل به عنوان سفیر و نماینده قیام سیدالشهدا (ع) است و در واقع وی اولین شهید و پیشتاز شهدای قیام امام حسین (ع) بود.

حجت الاسلام ابوطالب امینی گفت: عرفه روز عرفان و بازگشت به بندگی است و دعای عرفه که مربوط به امام حسین بوده در واقع یک دوره درس عرفان و معرفت شناسی است که معانی رفیع و نکات ارزشمندی را به ویژه در زمینه ذکر نعمات الهی و رابطه انسان با خالق هستی در خود دارد.

وی گفت: برگزاری دعای عرفه باعث ایجاد پیوند عمیق معنوی و مذهبی بین اماکن مقدس و انسان است و امروزه در عصر جهل نوین و فقر معنویت که انسان‌ها را به سمت گمراهی کشانده و حضور در چنین محافل معنوی عامل ارتقای بینش، معرفت انسان و حرکت به سمت کمال و سعادت است.

این کارشناس مذهبی، عید قربان را عید بندگی مخلصانه و ذبح حب غیرخداوند دانست و بیان کرد: در کنار همه ابعاد معنوی، ارزشی و اقتصادی عید قربان؛ نماز این روز، جایگاهی ویژه دارد که این سنت معنوی حکایت تازه ای از اتحاد مسلمین ارائه می‌کند و می‌تواند خار چشم دشمنان و مایه امید خداپرستان باشد.

امینی، حج ابراهیمی در شرایط فعلی، با مناسک فراوان و اجتماع مسلمین در کنار خانه خدا که خانه وحدت جوامع اسلامی است را عالی‌ترین نماد قدرت مسلمانان و همدلی و وفاق آنان عنوان کرد.

آمادگی ۳۶ اکیپ دامپزشکی برای خدمت رسانی در روز عید سعید قربان

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۳۶ اکیپ ثابت و سیار نظارتی روز عید قربان وظیفه بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی دام‌های قربانی را برعهده دارند.

محمد فتاحی گفت: این اکیپ‌ها که متشکل از ۶۳ نفر دکتر دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی هستند، وظیفه کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام‌ها در روز عید قربان (‌دوشنبه) از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر در سطح استان برعهده دارند.

وی با تاکید به اینکه ذبح دام در روز عید قربان تنها در کشتارگاه‌های شهرستان‌ها و مراکز تعیین شده انجام می‌گیرد گفت: به منظور جلوگیری از انتشار بیماری‌های مشترک و خطرناک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، نیاز است ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌ها و تحت نظر بازرسان شرعی و بهداشتی این اداره کل انجام شود و مردم از هرگونه ذبح دام در منزل، معابر و خارج از کشتارگاه به شدت خودداری کنند.

فتاحی تصریح کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده تمامی کشتارگاه‌های دام در شهرستان‌های استان مرکزی در روز عید قربان از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ فعال و آماده ذبح دام‌های قربانی خیرین به صورت رایگان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: با توجه به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو(CCHF ) توصیه می‌شود مردم قبل از مصرف، گوشت دام‌های قربانی را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

فتاحی گفت: مردم می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ (سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی) و یا شماره تلفن اداره دامپزشکی شهرستان‌ها تماس حاصل کنند و هرگونه گزارش و درخواست‌های خود را از این طریق به همکاران اداره کل دامپزشکی استان اعلام کنند.

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

اولین بار دعای معنوی و پرفیض عرفه توسط امام حسین (ع) در آئین حج قبل از سال حادثه عاشورا خوانده شد

غسل، زیارت امام حسین (ع)، ۲ رکعت نماز در زیر آسمان، اقرار به گناهان، اقامه چهار رکعت نماز و در هر رکعت پس از حمد ۵۰ مرتبه قرائت سوره توحید، قرائت دعای عرفه و روزه از اعمال این روز است

نهم ذیحجه به نام روز عرفه نامگذاری شده و یکی از آداب مهم آنکه از سوی مسلمانان جهان و ایران اجرا می‌شود قرائت دعای عرفه امام‌حسین (ع) است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از