حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1405/04/02 شمسی | 2026/06/23 میلادی

قالیباف: تنگه‌هرمز توسط ایران اداره خواهد شد

قالیباف: تنگه‌هرمز توسط ایران اداره خواهد شد

رئیس هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران گفت: آزادسازی پول‌های بلوکه شده و رفع تحریم‌های نفتی در سفر سوئیس نهایی شد.

گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس»؛ محمدباقر قالیباف رئیس هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در پرواز بازگشت از مذاکرات چهارجانبه سوئیس در گفت‌وگویی که دوشنبه شب (اول تیرماه) از رسانه ملی پخش شد در سخنانی گفت: تصور تضاد میان میدان نظامی و میدان دیپلماسی اشتباه است، بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست.

بنده نیز دیپلمات نیستم؛ یک رزمنده‌ام

وی با اشاره به اینکه سفر به سوئیس برای مذاکرات چهارجانبه، دقیقاً در امتداد میدان نظامی بود افزود: طبیعتاً همه ما، چه نیرو‌های مسلح و چه دستگاه دیپلماسی، مرتب با یکدیگر در ارتباط هستیم. بنده نیز دیپلمات نیستم؛ یک رزمنده‌ام.

قالیباف ادامه داد: دیپلماسی را دنبال کردیم و دیدید که پایان جنگ و رفع محاصره را با گفت‌و‌گو، به روش مبارزه و با اتکا به قدرت میدان نهایی کردیم. عرصه دیپلماسی و میدان، مکمل یکدیگر هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث لبنان، از وقتی وارد مذاکرات سوئیس شدیم، دیدیم که آتش دشمن علیه لبنان قطع شده و بخش عمده‌ای از مردم به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

وادار کردن ترامپ به اصلاح توییت خود نتیجه ترکیب قدرت نرم و قدرت سخت جمهوری اسلامی بود

قالیباف با اشاره به اینکه وادار کردن ترامپ به اصلاح توییت خود در خصوص بازگشایی تنگه هرمز نتیجه ترکیب قدرت نرم و قدرت سخت جمهوری اسلامی بود گفت: به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد بودیم و هستیم و شرط عقل است که در آینده نیز بی‌اعتماد باشیم.

او اظهار کرد: در گفت‌و‌گو‌ها با طرف آمریکایی، با نقشه راه و مدل مشخصی حرکت کردیم و بند ۱۳ تفاهم گنجانده شد که بر اساس آن، به‌دلیل بی‌اعتمادی به طرف آمریکایی، اقدامات آمریکا در بند‌های ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ باید بلافاصله پس از امضای تفاهم انجام می‌شد یا دست‌کم عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شد تا مطمئن شویم کار شروع شده است؛ سپس وارد سایر موضوعات شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از