معلم شهرستان فردیس به «صبح فردیس» گفت:
رفتار دوگانه مسئولان؛ دردسر معلمان

معلم شهرستان فردیس گفت: رفتار دوگانه مسئولان در جامعه موجب دردسر برای معلمان در تربیت دانشآموزان شده است.
امیر عطاران، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس»، با انتقاد از ناهماهنگیها و تضادهای موجود در فضای تربیتی کشور، این چالشها را یکی از موانع اساسی در مسیر آموزش ارزشها و اصول اخلاقی به دانشآموزان دانست.
دبیر آموزش و پرورش شهرستان فردیس، اظهار داشت: باید بپذیریم که امروز دانشآموزان ما در دو جهان متفاوت زندگی میکنند؛ جهانی که در آن واقعیتهای اجتماعی را میبینند و لمس میکنند و جهانی که در لابهلای کتابهای درسی و تربیتی در مدرسه میخوانند و میشنوند. فاصله عمیق میان این دو جهان، پذیرش اصول بنیادین دینی، ارزشی و اخلاقی را برای دانشآموزان دشوار کرده است.
وی افزود: تضاد و اختلاف بین فرهنگ واقعی و فرهنگ آرمانی، یعنی فاصله بین آنچه دانشآموزان میآموزند و آنچه مشاهده میکنند، کار معلمان را دشوار و پیچیده کرده است. معلمان میکوشند ارزشها، کرامت، راستی و درستی را آموزش دهند؛ اما وقتی رفتار برخی مسئولان با این مفاهیم در تضاد باشد، دانشآموزان دچار سردرگمی میشوند و نمیدانند باید آنچه را در جامعه میبینند بپذیرند یا آنچه را در کتابها میخوانند باور کنند.
این معلم آموزش و پرورش تأکید کرد: ناهماهنگیها، دوگانگیها و نارفتاریهای موجود، نهتنها منزلت معلمان را کاهش داده، بلکه اعتماد و باور دانشآموزان به آموزههای مدرسه را نیز سست کرده است. ادامه این روند میتواند آسیب جدی به فرآیند تربیتی و اجتماعیسازی نسل آینده وارد کند.
عطاران در پایان خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم نسل آینده به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی پایبند باشد، ابتدا باید تضادهای رفتاری و شناختی در فضای عمومی جامعه، بهویژه در رفتار مسئولان، کاهش یابد. بدون این هماهنگی، کار تربیتی معلمان همچنان با چالشهای جدی روبرو خواهد بود.
انتهای خبر/
دبیر آموزش و پرورش شهرستان فردیس، اظهار داشت: باید بپذیریم که امروز دانشآموزان ما در دو جهان متفاوت زندگی میکنند؛ جهانی که در آن واقعیتهای اجتماعی را میبینند و لمس میکنند و جهانی که در لابهلای کتابهای درسی و تربیتی در مدرسه میخوانند و میشنوند. فاصله عمیق میان این دو جهان، پذیرش اصول بنیادین دینی، ارزشی و اخلاقی را برای دانشآموزان دشوار کرده است.
وی افزود: تضاد و اختلاف بین فرهنگ واقعی و فرهنگ آرمانی، یعنی فاصله بین آنچه دانشآموزان میآموزند و آنچه مشاهده میکنند، کار معلمان را دشوار و پیچیده کرده است. معلمان میکوشند ارزشها، کرامت، راستی و درستی را آموزش دهند؛ اما وقتی رفتار برخی مسئولان با این مفاهیم در تضاد باشد، دانشآموزان دچار سردرگمی میشوند و نمیدانند باید آنچه را در جامعه میبینند بپذیرند یا آنچه را در کتابها میخوانند باور کنند.
این معلم آموزش و پرورش تأکید کرد: ناهماهنگیها، دوگانگیها و نارفتاریهای موجود، نهتنها منزلت معلمان را کاهش داده، بلکه اعتماد و باور دانشآموزان به آموزههای مدرسه را نیز سست کرده است. ادامه این روند میتواند آسیب جدی به فرآیند تربیتی و اجتماعیسازی نسل آینده وارد کند.
عطاران در پایان خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم نسل آینده به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی پایبند باشد، ابتدا باید تضادهای رفتاری و شناختی در فضای عمومی جامعه، بهویژه در رفتار مسئولان، کاهش یابد. بدون این هماهنگی، کار تربیتی معلمان همچنان با چالشهای جدی روبرو خواهد بود.
انتهای خبر/
توسط
الهه ملاحسینی