حالت تاریک
  • یکشنبه, 1404/06/02 شمسی | 2025/08/24 میلادی
«صبح فردیس» گزارش می‌دهد؛

«تانک‌خورها»؛ جنگ، کمدی و‌درام در یک قاب‌تلویزیونی‌متفاوت

«تانک‌خورها»؛ جنگ، کمدی و‌درام در یک قاب‌تلویزیونی‌متفاوت

«تانک‌خورها» با تلفیق درام، کمدی و جنگ، نه تنها در حوزه تلویزیون ایران، بلکه در قالب آثار دفاع‌مقدس، جایی برای خود در آثار مقاومت باز کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس»؛ مجموعه تلویزیونی «تانک‌خورها» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی و نویسندگی محمدصادق رمضانی‌مقدم، سریالی است که در میان آثار دفاع‌مقدس تلویزیونی خود را متمایز کرده است. این سریال که از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفته، با ترکیب درام و کمدی، رویکردی نوین و متفاوت نسبت به سایر آثار جنگی تلویزیونی دارد.

برخلاف دیگر آثار جنگی که بیشتر به نمایش خشونت‌ها و تراژدی‌های جنگ می‌پردازند، «تانک‌خورها» در پی روایت داستان‌هایی انسانی‌تر و با دیدگاهی جدید از دوران جنگ است. داستان این سریال در فضایی متفاوت و در یک موقعیت جنگی بازگو می‌شود؛ جایی که در آن شخصیت‌ها و موقعیت‌های کمتر دیده شده در سایر آثار جنگی به تصویر کشیده می‌شوند. این رویکرد باعث شده که سریال نه تنها مخاطب خاص خود، که حتی کسانی که علاقه‌ای به آثار دفاع‌مقدس ندارند، را جذب کند.

یکی از نکات جالب «تانک‌خورها» استفاده از ژانر کمدی در کنار درام جنگی است که با هوشمندی زیادی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا عمق احساسات انسانی و فضای جنگی را با هم ترکیب کنند. در دنیای تلویزیونی ایران، ژانر جنگی در بسیاری از مواقع با تصویری تلخ از زندگی رزمندگان و دلخراش‌ترین لحظات جنگ شناخته می‌شود. در حالی که «تانک‌خورها» موفق می‌شود این تصویر را به چالش کشیده و تصویری مثبت‌تر و انسانی‌تر از دوران جنگ ارائه دهد. با اینکه اساس کار به مسائل جنگی می‌پردازد، اما ویژگی‌های انسانی و احوالات فردی شخصیت‌ها در آن برجسته است. داستان‌های عاشقانه و لحظات پر از طنز نیز به همراهی با درام اصلی کمک می‌کنند.

یکی از عناصر موفقیت‌آمیز این مجموعه، کارگردانی دقیق و حرفه‌ای پرویز شیخ‌طادی است که توانسته این پروژه را با استفاده از تجربه‌های خود در عرصه کارگردانی، به یک اثر تلویزیونی موفق تبدیل کند. شیخ‌طادی در این سریال به خوبی توانسته هماهنگی بین درام و کمدی را حفظ کند و در عین حال لحظات تند و اکشن جنگ را در بستری انسانی و شخصیت‌محور روایت کند. وی با توجه به حساسیت‌های موجود در کار‌های جنگی، نه تنها به ظرأفت‌های فنی پرداخته، بلکه توانسته فضایی ایجاد کند که در آن مخاطب احساس نزدیکی بیشتری با شخصیت‌ها داشته باشد.

علاوه بر کارگردانی، بازیگری در «تانک‌خورها» نیز یکی از نقاط قوت سریال است. بازیگران این مجموعه به‌ویژه در نقش‌های اصلی، به خوبی توانسته‌اند روح و شخصیت‌های خود را در نمایش احساسات و واکنش‌های مختلف در جنگ به تصویر بکشند. بازیگران نه تنها در ایفای نقش‌های خود در فضای جنگی، بلکه در موقعیت‌های ملودرام و کمدی نیز به طور مؤثری عمل کرده‌اند و توانسته‌اند به سریال عمق بیشتری ببخشند.

حضور بازیگران با تجربه و جوان، که به درستی در نقش‌های خود قرار گرفته‌اند، یکی از ویژگی‌های مثبت این مجموعه است. تدوین «تانک‌خورها» به‌ویژه تحت مدیریت منوچهر صانعی، از دیگر نکات برجسته این سریال است. صانعی که در عرصه تدوین آثار زیادی تجربه دارد، در این سریال نیز توانسته با تدوین ماهرانه، ریتم مناسبی برای داستان ایجاد کند. او در تدوین این سریال باید از لحظات درام و عاشقانه تا صحنه‌های اکشن را به درستی به هم پیوند دهد و این کار را به‌خوبی انجام داده است. همانطور که در یکی از گفتگو‌های او آمده، چالش اصلی در «تانک‌خورها» این بوده که تدوین به گونه‌ای باشد که بیننده در هیچ‌کدام از سکانس‌ها احساس نکند که دارد فیلم می‌بیند و در عین حال در عمق قصه غرق شود. این کار به‌ویژه در آثار درام و جنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و صانعی توانسته با تجربه و تبحر خود این مهم را در این مجموعه به‌خوبی به اجرا درآورد. در کنار تدوین، دیگر جزئیات فنی این سریال نیز در سطح بالایی قرار دارند. استفاده از تصاویر به‌ویژه در صحنه‌های جنگی به گونه‌ای است که مخاطب به راحتی می‌تواند به فضای جنگ نزدیک شود و در عین حال از زیبایی‌های هنری صحنه‌ها لذت ببرد. کارگردانی هنری و طراحی صحنه در این مجموعه نیز از دیگر نقاط قوت آن است. همه این اجزا در کنار یکدیگر کمک کرده‌اند تا «تانک‌خورها» اثری تلویزیونی با استاندارد‌های بالای فنی باشد.

شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های «تانک‌خورها»، توانایی آن در ایجاد پیوندی مؤثر و مستقیم میان مسائل جنگی و دغدغه‌های انسانی باشد. این سریال نه تنها در تلاش است تا واقعیت‌های جنگ را به نمایش بگذارد، بلکه با تکیه بر شخصیت‌ها و داستان‌هایی انسانی، عمق بیشتری به آن می‌بخشد. برخلاف سایر آثار که عمدتاً بر تراژدی‌ها و سختی‌های جنگ تأکید دارند، «تانک‌خورها» در کنار نمایش خشونت‌ها و رنج‌ها، به شکلی واقع‌گرایانه و البته جذاب، از انسانیت در جنگ می‌گوید. در این میان، یکی از بزرگترین موفقیت‌های «تانک‌خورها» استفاده از طنز در میان موقعیت‌های جدی جنگ است. طنز نه تنها به کمرنگ کردن فشاری که بر تماشاگران وارد می‌شود کمک می‌کند، بلکه به انسانیت بخشیدن به شخصیت‌ها و نشان دادن ابعاد مختلف از زندگی در شرایط بحرانی نیز کمک می‌کند.

لحظات کمدی در کنار درام‌های جدی، به نوعی خود را در دل داستان جای داده و از صحنه‌های اکشن و عاطفی می‌کاهد، اما هیچ‌گاه از عمق داستان و پیام‌های اصلی آن نمی‌کاهد. در پایان می‌توان گفت که «تانک‌خورها» موفق شده است تا علاوه بر اینکه یک داستان جنگی را به‌خوبی روایت کند، بُعد انسانی و عاطفی این دوران را نیز به نمایش بگذارد. این مجموعه با تلفیق درام، کمدی و جنگ، نه تنها در حوزه تلویزیون ایران، بلکه در قالب آثار دفاع‌مقدس، جایی برای خود باز کرده است. «تانک‌خورها» نه تنها اثری برای بازسازی تاریخ جنگ است، بلکه یک تجربه متفاوت تلویزیونی برای مخاطبان به‌ویژه در شرایط کنونی است که بیشتر به تعاملات انسانی و مفاهیم عمیق‌تر نیاز دارند. این مجموعه در نهایت به‌خوبی نشان می‌دهد که حتی در دل سخت‌ترین و وحشی‌ترین دوران‌ها، انسانیت و عاطفه همچنان می‌توانند سر برآورند و در بطن داستان‌های جنگی جاودانه شوند.

مهدیه سادات نقیبی- الهه ملاحسینی – صبح فردیس

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از