حالت تاریک
  • شنبه, 1403/04/09 شمسی | 2024/06/29 میلادی
آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳؛

مهمترین بیانات نامزدهای ریاست‌جمهوری در خصوص «کارآمدسازی دولت»

مهمترین بیانات نامزدهای ریاست‌جمهوری در خصوص «کارآمدسازی دولت»

نامزدهای ریاست‌جمهوری در آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ در خصوص طرح‌ها و ایده‌های خود در خصوص «کارآمدسازی دولت» گفتند.

گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس»؛ پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۱۶و با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود.

آخرین مناظره به دلیل برگزاری جشن غدیر با تغییراتی در زمان پخش روبرو شد و پخش آن از ساعت ۲۰ به ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر امروز تغییر کرد.

تاکنون چهار مناظره با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روی آنتن تلویزیون رفته است.

اولین، دومین، سومین و چهارمین دور از مناظره‌های انتخاباتی روزهای دوشنبه ۲۸ و پنجشنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر و دوشنبه ۴ برگزار شد.

آخرین مناظره هم از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم به صورت زنده پخش می‌شود.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ خواهند داد.

بخش اول، کارآمد سازی دولت

قاضی‌زاده: سربازی اجباری را برمی‌دارم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با موضوع «کارآمدسازی دولت» اظهار کرد: در مواجهه با هر بیماری ابتدا باید شرایط عمومی آن را تسکین دهیم و سپس به سوی حل ریشه ای مشکلات برویم. در حل مشکلات اقتصادی مردم نیز همین روش را باید انجام دهیم. افرایش رشد اقتصادی را به شکل جدی دنبال خواهیم کرد و اقدامات اجرایی فوری نیز برای تامین حداقل رفاه خانواده های ایرانی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: عهد می‌بندم در صورت کسب آرای مردم این ۱۴ اقدام فوری را اجرایی کنم؛ اول اجازه نخواهم داد دریافتی حقوق بگیران از تورم جا بماند. افزایش هرساله حقوق کارگران و کارمندان را در دستور کار قرار خواهم داد. دوم، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی برای تمام مستخدمین دولت اجرایی خواهد شد. سوم، ازدواج جوانان را با ایجاد اعتبار یک میلیارد تومانی برای ازدواج، مسکن و اشتغال تسهیل خواهیم کرد و با حل ریشه های اقتصادی راه را برای ۱۱ میلیون جوان مجرد ایرانی باز خواهیم کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: چهارم؛ سهم خانواده های ایرانی را به طور برابر از حامل های انرژی بدون در نظرگرفتن دهک و نیاز اقتصادی به خود آنان واگذار خواهیم کرد. اجازه نخواهیم داد ماجرای آبان ۹۸ دوباره اتفاق بیفتد. اعضای ستاد آقای پزشکیان همان افراد دولت آقای روحانی هستند که با خون بنزین را به ۳ هزار تومان رساندند. با رعایت الگوی مصرف تمام این انرژی ها را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد. پنج، راه شهید رئیسی را در اتمام پروژه های دومیلیون و پانصد هزار واحد مسکونی ادامه خواهم داد. تا سال دوم دولتم کلید تمام این مسکن را تقدیم مردم خواهم کرد. اجازه نخواهم داد سرنوشت این پروژه ها مانند دولت آقای احمدی‌نژاد نا تمام باشد و مسکن نساختن افتخار برخی شود.

قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: برای محقق شدن آرزوی برخورداری از خودروی با کیفیت در مقابل مافیای خودرو خواهم ایستاد. دولت با واگذاری سهام به مردم از خودروسازی خارج خواهد شد. واردات خودروهای نو و کارکرده را آزاد خواهیم کرد. واردات خودروهای برقی نیز آزاد خواهد شد. دیوار سخت سربازی را برای همیشه از مقابل جوان ایرانی بر خواهم داشت. ابتدا تکلیف سه و نیم میلیون سرباز فراری را روشن خواهیم کرد. با ایجاد طرح فروش خدمات سربازی و جایگزین کردن سربازی حرفه ای با سربازی فعلی و افرایش حقوق سربازان این موضوع را بهبود خواهم بخشید.

زاکانی: اولین گام بنده پرداخت یارانه طلایی است

علیرضا زاکانی در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با موضوع «کارآمدسازی دولت» اظهار کرد: مردم عزیز میثاق من با شما قانون اساسی است. بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم حق شماست.

وی گفت: دولت خدمت آماده است خدمات خود را در قالب قانون اساسی اجرایی کند.

نماینده انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم ولی نعمت ما هستند، افزود: فرهنگیان، بازنشستگان، کارفرمایان، کشاورزان، سربازان و افسران نیروی انتظامی، پزشکیان، اساتید، طلاب، پسران دختران عزیزم بدانید شما ولی نعمت ما هستید. من برای عدالت و توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم به میدان آمده‌ام.

وی تاکید کرد: مردم عزیز، من نماینده شما برای اعطای حق طبیعی خودتان به خودتان هستم.

زاکانی تصریح کرد: اولین گام بنده پرداخت یارانه طلایی است. یارانه انرژی را میان کل مردم عزیز ایران تقسیم می‌کنم. به هر نفر به قیمت روز ۲۰ میلیون تومان در سال به هر خانواده خواهد رسید. بنزین از ۳ هزار تومان به ۱,۵۰۰ تومان برخواهد گشت.

وی عنوان کرد: مردم به اعتبار طلا یارانه خود را در هر زمانی به اعتبار روز دریافت خواهند کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت من بساط قاچاق، ناترازی انرژی و آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد. عموم مردم ثروتمند خواهند شد. در این طرح ۹۵ درصد مردم سود خواهند کرد.

وی با بیان این‌که بسته دوم ناظر به مسکن است، ادامه داد: مسکن در حوزه تأمین مسکن و اجاره داری است. بار مردم را می‌توان بر عهده خود مردم گذاشت. اگر مشوقی را در بافت فرسوده و در محیط‌های ناکارآمد ارائه شود مردم خودشان ساخت و ساز خواهند کرد.

زاکانی با اشاره به بسته سلامت، افزود: در حوزه سلامت هیچکس نباید به جز درد بیماری رنج دیگری داشته باشد. یک بسته جامعی را پیشنهاد کردم که متصدیان و عالمان علم سلامت از این بسته حمایت می‌کنند.

وی در مورد بسته تأمین امنیت غذایی، تصریح کرد: طبق این بسته کسی نباید گشنه سر بر بالین بگذارد.

جلیلی: روستاهای ما می‌تواند سلول جهش کشور باشد

سعید جلیلی در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با موضوع «کارآمدسازی دولت» اظهار کرد: تولید اولویت اصلی را در برنامه کار قرار خواهم داد و این را در ابتدای دولت شهید رئیسی هم تقدیم ایشان کردند یکی از آنها ارزآوری است و دیگری اشتغال است. ریشه‌های نگرانی‌های ما در مورد اشتغال و تورم این است که بتوانیم در این دو زمینه یک برنامه موفق را اجرا کنیم.

وی همچنین بیان کرد: نباید نسبت به روستاها نگاهی داشته باشیم که آن‌ها محروم هستند چرا که روستاهای ما می‌تواند سلول جهش کشور باشد و فرصت برای کشور هستند. بسیار از روستاها را در ۱۱ سال گذشته دیده‌ام که چگونه توانستند امروز موفقیت‌های بزرگ را به دست بیاورند در تبریز روستای لیغوان ۱۰۰۰ میلیارد تولید لبنی دارد. در همدان به روستایی رفتم که ۵۰۰۰ جمعیت داشت و ۲۰۰ کارگاه در آنجا دایر بود. یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصاد دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده است و ۴۰ سال بعد صادرات آن به بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار، این یک امر ممکن است.

جلیلی در ادامه افزود: شهید رئیسی در دو، سه سال رکوردی را در صادرات غیر نفتی ایجاد کردند. روستاهای ما می‌توانند کاری انجام دهند که حتی در زمینه پوشاک با چین رقابت کنیم. این‌ها مجموعه برنامه‌هایی می‌خواهد و من چند برنامه که روی آن‌ها بحث کردیم و کار انجام دادیم بیان می‌کنم، اول اینکه ساختار روستاهای ما به ویژه دهیاران ما باید در جایگاهی باشند که امنیت شغلی‌شان تضمین شود و بتوانند به برنامه‌های پیشرفت روستا به خوبی برسند.

نامزد دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با وجود آنکه ۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص کشور ما از روستاها و کشاورزی شکل می‌گیرد، اما تسهیلاتی که به آنها اختصاص می‌یابد، ۶ درصد است و بودجه عمومی کشور ما ۴ درصد به این سمت است. باید این ارتقا پیدا کند، ۹ برنامه اجرایی در رابطه با عملیات آبخیزداری، اصلاح الگوی کشت، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه سازی اراضی، به‌کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری، لایروبی قنوات و … دارم.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که کشاورز ما باید برای بازاریابی محصولات کشاورزی نباید مشکل داشته باشد دو روز قبل من در ارومیه بودم و در آنجا یک میلیون تن سیب تولید می‌شود و این یک فرصت است نه آنکه کشاورز ما عزا بگیرد که چگونه آن را به بازار برساند. اگر تسهیلات که عرض کردم ۶ درصد به روستاها داده می‌شود به خوبی استفاده شود می‌بینید که چه فرصتی ایجاد می‌شود. همین صنایع تکمیلی صنایع تکمیلی را با تسهیلات مناسب در روستاها شکل می‌گیرد و یک سری موانع اداری وجود دارد. امروز باید این فرصت را برای روزها ایجاد کنیم که با سند اراضی کشاورزی و گواهی صنایع تبدیلی و حتی ادوات و ماشین‌های کشاورزی و حتی پروانه چاه و پروانه دامداری بتواند وام دریافت کند.

جلیلی، گفت: اگر دولت این اطمینان را به کشاورز بدهد که در تیر ماه هر سال طبق قانون قیمت عادلانه محصولات کشاورزی را به آنها اعلام کند او می‌تواند برای الگوی کشت برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد. کشاورز ما باید مطمئن باشد که اگر محصولی مانند برنج، چای، چغندر قند و ذرت دیگر محصولات را دارد، نباید شاهد واردات این محصولات به کشور باشد و اولویت باید محصولات او باشد.

وی، افزود: اگر امروز یک یارانه‌ای را با واردات به دامدار خارجی می‌دهیم همین را باید به دامدار خودمان بدهیم. باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت شکل دهیم.

پورمحمدی: اگر می‌خواهید بفهمید اقتصاد چطور است به بورس نگاه کنید

مصطفی پورمحمدی در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با موضوع «کارآمدسازی دولت» اظهار کرد: با توجه به نظرسنجی صدا و سیما دغدغه اصلی مردم اقتصاد است. باید روی رشد اقتصاد تمرکز ویژه کنیم. من چهار برنامه با اولویت ارائه خواهم کرد. اساس آن این است زیر ساخت رشد اقتصاد و پیشرفت تولید است.

وی افزود: رشد اقتصادی به طور مشخص یک علامت و یک شاخص دارد که بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی جدید و مدرن است و علامت و کاملاً دماسنج هر اقتصادی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد، دچار حباب شد و بسیار مردم اشتیاق پیدا کردند و فرو ریخت و ضرر شد. در دولت سیزدهم متأسفانه بورس قفل کرد. در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به ۲۸ هزار همت رسید من دیروز چک کردم ۳۳۵۵ است. در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم و الان زیر ۲۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: نکته دوم از ویژگی بازار بورس عدم دخالت دولت است. امروز ۶۰ بازار بورس در دست دولت است. هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست و حضور شبه دولتی‌ها و دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است. نکته بعدی تعارض منافع است. در شورای بورس، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و هم وزیر صمت حضور دارند که خیلی از این‌ها با هم تعارض دارد. تعارض منافع ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

پورمحمدی گفت: کاهش اختلاف ارز نیمایی نیز مهم است که سو استفاده ایجاد کرده است ما به طور مشخص وظیفه داریم پایه‌های تولید را و موانع برطرف کنیم و به مردم عزیز عرض می‌کنم، اگر می‌خواهید بفهمید اقتصاد چطور است به بورس نگاه کنید هر علامت دیگر غیر تخصصی، غیر کارشناسی و شعار است.

وی افزود: تلاش من در دولت آینده بورس شاخص روشن شفاف و گزارش با برنامه و آینده‌دار اقتصاد ایران باشد. فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال ما جهش کلی و تراز کاملاً مثبت به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.

اگر یک دقت کنیم همه این موضوعاتی که امروز مطرح می‌کنیم، در دو سه دهه گذشته گفتیم. باید این موارد را دنبال کنیم و باید این موارد را حل کنیم و امروز هم می‌خواهیم این مسائل را حل کنیم. بنده می‌خواهم به ریشه این موضوع بپردازم که چرا این مشکلات حل نشده است؛ اول آنکه ما نباید در نقشه دشمن حرکت کنیم چرا که دشمنان ما حتماً آرامش و آسایش را برای ملت ما نمی‌خواهند و به دنبال آن هستند که مردم ما را پریشان کنند.

وی ادامه داد: دشمنان ما نمی‌خواهند یک افق روشنی از ایران عزیز ما در ذهن مردم ما ساخته شود و آنها امیدوار به آینده باشند و جوانان ما اینگونه به آینده نگاه کنند. ما با تصمیمات و نوع رفتارهای خود باید به این موضوع توجه کنیم که خدای نکرده نقشه دشمن را تکمیل نکنیم و به گونه‌ای حرکت کنیم که بتوانیم وظیفه درست خود را به خوبی انجام دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز مردم واقعاً دغدغه دارند که زمانی که سر رسید اجاره آنان رسید به کجا بروند و به کجا پناه ببرند. مردم در معیشت مشکل دارند و ما باید آرامش ایجاد کنیم. نه معلم اخلاق هستم و نه اینجا درس اخلاق است بلکه یک بحث داریم که ما نباید تنش درست کنیم بلکه باید گشایش درست کنیم.

قالیباف تاکید کرد: اگر قرار است بحث کنیم باید چالش ما برای رسیدگی به حل مشکلات مردم باشد. هفته آینده و در چنین روزهایی هر کدام از ما که توفیق خدمت داشته باشیم باید برای حقوق، ارز و کسری بودجه تصمیم بگیریم و این قدرت اجماع می‌خواهد.

وی افزود: زمانی که از چای دبش و کرسنت بحث کردیم ریشه این فسادها در کجاست؟ بدون شک ریشه این فسادها در ناکارآمدی‌ها است. ما به اندازه صادرات نفت خود در داخل کشور ظرفیت داریم، اما آن را حیف می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: الان سه ماه از سال گذشته و برخی از مصوبات قطعی هنوز اجرایی نشده و هنوز پول بازنشستگان را ندادیم. ما نیاز به وحدت و اجماع سازی و همکاری داریم و ویژگی‌هایی داریم که مقام معظم رهبری درباره مشخصه‌های نامزد مطرح کردند. هرگونه تلاش و فعالیت و هرگونه هم افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم.

قالیباف تاکید کرد: نباید از زمانی که بر پست و مسئولیت نشستیم خدای نکرده دغدغه مردم، دغدغه دوم ما باشد و ما باید هر آنچه برای خود می‌پسندیم، برای مردم هم بپسندیم. نباید گرفتار تنش و بگو مگوهای گذشته شویم و مردم امروز واقعاً آسایش ندارند و اگر به حال آنان چاره اندیشی نکنیم، طبیعتاً به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکردیم.

پزشکیان: شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی و شکاف‌های میان مردم و دولت مهمترین موانع تصمیم‌گیری است

مسعود پزشکیان در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با موضوع «کارآمدسازی دولت» اظهار کرد: پرسش این است در اولین گام چه خواهم کرد؟ اگر از مردم بپرسیم رئیس جمهور چه مشکلی را باید حل کند اکثریت قاطع مردم به مسائل اقتصادی چون تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی ثباتی سیاست‌ها، وضعیت بانک‌ها، مالیات‌های غیرقابل توجیه و مسائلی از این دست اشاره می‌کنند. در مرحله بعد مسئله سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهم کرد.

وی عنوان کرد: مردم شریف ایران اگر از من بپرسید مهمترین کاری که رئیس جمهور باید انجام دهید چیست می‌گویممهمترین کارش پاسخ به این سوال است که «چرا این مسأله ها حل نمی‌شود؟» وجود مسئله در همه جوامع طبیعی است اما آنچه طبیعی نیست حل نشدن مسئله‌ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است. من به شما می‌گویم که چرا تاکنون این مسئله‌ها حل نشده است و با ادامه وضع موجود نیز حل نخواهد شد. شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی و شکاف‌های میان مردم و دولت مهمترین موانع تصمیم‌گیری است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مسائل مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است. در ضمن شکاف میان مردم و دولت باعث ترس از تصمیم گیری های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیمات شده است. با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف میان مردم و دولت نمی‌شود برای ایران کار مهمی کرد. با این نزاع‌ها و شکاف‌ها نمی‌شود برای تورم، نظام چند نرخی ارز، قیمت گذاری حامل‌های انرژی، آب و تحریم‌ها راه حل پیدا کرد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: بهترین راه حل‌های کارشناسان در میان نزاع‌های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی‌اثر می‌شود و خود موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر می‌شود. همانطور که در گذشته موضوعی ملی مانند برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد؛ من می‌خواهم الگویی از سیاست‌ورزی و اخلاق سیاسی منعطف به توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم. دوم ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رأی در اینجا و در حضور ملت ایران وعده‌های غیر کارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است و به‌کارگیری دیگران را بر اساس شایستگی‌های کارشناسی انجام خواهم داد.

وی گفت: از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین می‌پرهیزم. این شیوه زندگی من است من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم و معتقدم در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان دیگران را نادیده گرفت و آنها را تحقیر کرد یا توهین نمود. مردم ایران فهیم هستند و اخلاق مداری را ضرورت سیاست‌ورزی می‌دانند نه نمایش بی فایده. در برخورد با رقبا و مواجهه با کارشناسان و در زندگی با مردم اصول اخلاقی را همواره رعایت خواهم کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست اضافه کرد: من نقد پذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف، پاسخگو و به دور از فساد می‌دانم. من وعده‌های بی پشتوانه نمی‌دهم چون برای مردم احترام قائل هستم. ممکن نیست برای کسب رأی یا خوشایند صاحبان قدرت و ثروت مردم را فریب دهم. دروغ نخواهم گفت. اگر موفق نشوم عذرخواهی خواهم کرد. اطمینان دارم فقط با اتکا به راستگویی خود و همه ارکان دولت اعتماد شما را جلب می‌کنم و این سرمایه عظیم ما در مسیر ساختن ایران خواهد شد.

پزشکیان اضافه کرد: درون خود و خانواده‌ام از رانتی بهره نبرده‌ام و به شما قول می‌دهم گزارشی از انواع رانت‌ها که در کشور توزیع می‌شود و جز فساد و نابرابری و بی اعتمادی تولید نمی‌کند به مردم ارائه کنم. به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم. معتقد به توسعه هستم و بقای کشور و توسعه آن را در گروی کارآمدی دولت به توسعه می‌دانم. به رعایت حقوق شهروندی باور دارم.

وی گفت: رئیس جمهور به شهروند پاسخگو خواهم بود نه سخنگوی ناشنوا. دولت من دولت شنیدن صدای مردم خواهد بود. تکرار می‌کنم من دروغ نخواهم گفت. این بزرگترین رذیلت اخلاقی و ویروس کشنده است که مثل اپیدمی به جان سیاست ایران افتاده است. از همه کسانی که با افتخار برای سربلندی و آبادی ایران رأی می‌دهند تشکر می‌کنم.

قاضی‌زاده: فرهنگ کارت با اعتبار سالانه مشخص در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا از خدمات فرهنگی و سفر استفاده کنند

قاضی زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: بقیه برنامه‌هایم را عرض می‌کنم: اجازه نمی‌دهیم شرایط اقتصادی کشور تفریح و گردش را از سبد خانوارهای ایرانی حذف کند. فرهنگ کارت با اعتبار سالانه مشخص در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا از خدمات فرهنگی و سفر استفاده کنند.

وی افزود: تکمیل یا واگذاری پروژه‌های نیمه تمام دولت شهید رئیسی نسبت به مردم استان‌های مختلف. لایحه نظام جامع رسانه‌های عمومی را به مجلس می‌فرستیم. لایحه‌ای که در چند دولت معطل مانده است. موضوع محدود کردن منتقدین را جمع می‌کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: اجازه نخواهیم داد تفریح و گردش از سبد خانواده ایرانی حذف شود. کارت خانواده ایرانی با اعتبار مشخص در اختیار تمام خانواده‌ها قرار خواهد گرفت تا به انتخاب خودشان برای تفریح از آن استفاده کنند.

وی افزود: اجازه نخواهیم داد پروژه‌های روی‌زمین‌مانده‌ای که با همت دولت سیزدهم احیا شده بود به وضع قبلی برگردد. بخش اساسی اداره کشور را به زنان می‌سپاریم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: توسعه اینترنت و تغییر مبنای فیلترینگ را دنبال می‌کنیم تا اینترنت پرسرعت و امن تأمین شود. با بازار مکاره فیلترشکن چیزی به نام فیلترینگ وجود ندارد؛ ظاهراً مساله فقط بازار فیلترشکن بوده است. قائم مقام ستاد آقای روحانی فرمانده شات داون اینترنت بود.

وی افزود: مبنای فیلترینگ را تغییر می‌دهیم؛ باوجود بازار مکاره فیلترشکن‌فروشی چیزی به‌نام فیلترینگ وجود ندارد. سند شش‌دانگ سیاه‌ترین کارنامه و سلاخی اینترنت به‌نام دولت روحانی ثبت شده است.

زاکانی: در سال اول دولت من، همسان‌سازی بازنشستگان را اجرایی خواهد شد

زاکانی در ادامه با بیان اینکه در دولت خدمت به پیشرفت و آبادانی کشور و زندگی مردم خدماتی ارائه خواهیم کرد، گفت: باید بتوانیم مردم سالاری را در حوزه سیاست، اقتصاد و اجتماعی ایجاد کنیم.

وی افزود: یارانه طلایی ۲۰ میلیون در سال را از همان ماه اول زیرساخت‌هایش فراهم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که باید به داد اجاره نشین‌ها رسید، تصریح کرد: در حوزه خرید مسکن هم زمین وجود دارد و هم می‌توان از ویژگی‌های بافت‌های فرسوده استفاده کرد و موضوع مسکن را حل کرد.

وی با اشاره به ارائه خدمات در حوزه معیشت، بیان کرد: با خرید قراردادی از کشاورز و دامدار می‌توانیم ثبات ایجاد کنیم. در دولت رئیسی قرارداد بسته شد و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد. درب منازل کالاها تحویل مردم می‌شود.

زاکانی گفت: در سال اول دولت من همسان سازی بازنشستگان را اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه سهم کارگران، کارگران را شریک در کارخانه‌ها کرد. علاوه بر کوچک سازی دولت و کمک به راه اندازی کارخانه‌های بر زمین نشسته سهم ما را از طریق مشارکت کارگران به کارگران واگذار خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین تضمین امنیت شغلی برای افراد با قرارداد شرکتی را در سال اول انجام خواهد شد.

وی گفت: برای سربازان و پرستاران در حوزه حقوق آنها اقداماتی را انجام خواهیم داد.

زاکانی با اشاره به مسئله ازدواج، تصریح کرد: با توجه به حوزه خدماتی که ارائه می‌کنیم امکانی را ایجاد می‌کنیم تا فرزندآوری هم انجام شود.

وی یادآور شد: در شهرداری تهران خدمات تفریحی خود را انجام داده‌ایم و همه زیرساخت‌ها موجود است. با باشگاه شهروندی به همگان می‌توان خدمات ارائه کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به توسعه تعلیم و تربیت، گفت: این مسئله در حوزه اقتصاد اثر مستقیم دارد. در این بخش بر آموزش و پرورش آموزش حوزه و خانواده توجه داریم.

زاکانی گفت: با اقتصاد خانواده خود را مواجهه می‌کنیم تا جایی که مردم ثروتمند شوند، هر خانه، یک کارخانه و هر روستا، یک مجتمعی از خدمات خواهد بود.

وی گفت: صیانت از آزادی و امنیت و حریم خصوصی مردم و ایجاد زمینه فراوان جهت دسترسی به اینترنت در دولت من انجام خواهد شد.

جلیلی: سهم روستاها در بودجه کشور، شایسته نیست

جلیلی در پنج دقیقه دوم بخش اول مناظره، بیان کرد: بخش عمده‌ای از جامعه ما متأسفانه توسط برخی از رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی سانسور می‌شوند، صحبت از حقوق زن می‌شود؛ اما زنان روستایی و زنان خانه‌دار سانسور می‌شوند؛ همینطور زنان سرپرست خانوار سانسور می‌شوند و یا زنان بد سرپرست سانسور می‌شوند و اصلاً دیده نمی‌شوند. وقتی وضعیت آن‌ها خوب بررسی نشود به تبع آن برنامه هم برای آن‌ها تجویزی هم نمی‌شود.

جلیلی افزود: وقتی می‌گویند ما طرفدار زن هستیم، می‌بینیم که آن جامعه اصلی که نقش در شکوفایی، رشد و شکوفایی کشور دارند و می‌تواند کشور را ارتقا دهد، دیده نمی‌شود. موضوعی که جامعه ما می‌خواهد این است که دیده بشوند، مانند زن خانه‌دار و باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی بشود و نه آنکه به آنها کمک کرده باشیم بلکه به فرهنگ و اقتصاد کشور کمک می‌کنیم، این‌ها الزاماتی است دولت باید به آن‌ها توجه کند. یکی از مواردی که دیده نمی‌شود روستاها است، ۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها است متأسفانه وقتی قرار است تسهیلات بدهیم و سهم آن‌ها در بودجه تعریف بشود سهم آن‌ها شایسته نیست.

وی گفت: یک آمار این است که بیش از ۵۰ درصد مدال‌آوران ما روستایی هستند و این نیازمند این است که ما یک برنامه درست برای استعدادیابی داشته باشیم. این موضوع فقط در بحث ورزشی نیست، بلکه در امور هنری و عرصه‌های علمی که می‌تواند بسیار به کشور کمک کند. تا اینکه رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور فقط ۱ تا ۲ دهک جامعه باشد. باید برای این‌ها برنامه‌ریزی کرد و این موارد را دید. وقتی در شهرستان‌های مختلف حاضر می‌شوم بسیاری از مردم می‌گویند که ما باید دیده شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: امنیت شغلی یکی از موضوعات مهم است. کارگری که زیر بنای تولید است باید امنیت شغلی را داشته باشد و حتی فراتر از آن باید خودش را در سود و کارایی آن شرکت سهیم بداند. هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ روحی روانی باید این موضوع لحاظ شود که در رشد و پیشرفت آنجا خود را سهیم بداند.

جلیلی، گفت: یک بحثی که مهم است این است که حالا هزاران میلیارد تومان حقوقی که باید به کارگران پرداخت شود در یک فرایند که متأسفانه نادرست تعریف شده است به یک سری واسطه تحت عنوان شرکت‌ها پرداخت می‌شود. باید ببینیم که حضور این‌ها چه ضرورتی داشته است. در عصری که ما فناوری‌هایی داریم که با امکان‌های خوب فناوری می‌توان واسطه‌ها را کم کرد و اتفاقاً آن حقوق را به کارمندان -و کارگران- برسانیم.

وی افزود: سوال اصلی این است که ما این کارها را انجام دهیم و این مواردی که گفتم مثال بود و مسئله این است که بودجه این‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ این یک از بحث‌هایی است که من بسیار به آن تکیه دارم در قالب حساب و کتاب دولت رسیدگی بشود و اینکه پول‌ها کجا می‌رود؟ به عنوان مثال در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳,۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد در حالی که بودجه عمومی دولت ۲۷۰۰ همت است اگر ۲۵ درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی که غیر بهره‌ور و ناکارآمد است و ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، ببینید که می‌تواند بسیاری از فرصت‌ها را ایجاد کند. وقتی صحبت از انضباط مالی می‌کنیم و می‌گوئیم با نصب میتینگ و سامانه بر خط می‌توانیم مانع هدر رفت چند هزار میلیارد دلار از منابع کشور در پرتی نفت و گاز شویم می‌بینیم که چقدر دست دولت پر می‌شود. اگر فرایند خرید محصولات کشاورزی را اصلاح کنیم از ۱۳/۷ میلیارد دلار می‌شود با همین کیفیت و همین میزان این مبلغ را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.

پورمحمدی: با ساختار اداری و نظام معیوب اداری همه چیز زمین‌گیر خواهد شد

پورمحمدی گفت: در موضوع اول در خصوص تولید دماسنج را بازار بورس معرفی کردم. موضوع دوم اداری و نظام اداری است. اگر شما بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه را برنامه نویسان بنویسند، بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار اداری و نظام معیوب اداری همه چیز زمین‌گیر خواهد شد. بهره‌وری به صفر می‌رسد. منابع هضم و اصطکاک و بحران در جامعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل گرفتاری‌های تاریخ اخیر ما مسئله نظام اداری و بروکراسی معیوب است. مدیران ارشد ما به این قصه توجه ندارند علت آن این است که ناآگاه هستند.

وی افزود: به عنوان یک طلبه ادعا ندارم ولی در این حوزه علم و یقین دارم، ۴۵ سال در عمده حوزه‌های اداری کشور حضور مستقیم و کارشناسی داشتم. می‌گوئیم دولت چابک و متناسب اما راهکار آن چی است که دنیا آن را تجربه کرده است. الان تجربه‌های بسیار موفقی وجود دارد و جلوی چشم ما است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت الکترونیک امروز مشکل‌گشا است. اما توجه کنیم نه دولت ظاهری و سوری و کامپیوتر جلوی چشم باشد و دفاتر خدمات الکترونیک این‌ها نیست. دولت الکترونیک یعنی اینکه شما به هیچ دفتر و دستگاه دولتی مراجعه نکنید. یعنی شما منتظر نمانید و هزینه زیادی خرج نکنید. این یعنی دولت الکترونیک.

وی افزود: امروز مردم تکلیفشان را نمی‌دانند آیا به کامپیوتر بروند یا کاغذ بفرستند. با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم برد. من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم. بسیاری از آنها متعهد وفادار و مؤمن و سخت‌کوش هستند. این وظیفه مدیر است که ساختار را اصلاح کند.

وی افزود: بسیاری از افراد در دفاتر می‌توانند مشاور باشند. مشاوران می‌توانند مردم را راهنمایی کنند. بدانیم یکی از مشکلات اصلی کشور نظام اداری است و ما با نگاه نو نگاهی که در دنیا تجربه شده است و خودش را ثابت کرده دولت‌ها را کوچک و کم هزینه با بهره‌وری بالا کرده است از این تجربه استفاده کنیم.

قالیباف: دعواها و تنش‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

محمدباقر قالیباف در ادامه خطاب به مردم، گفت: مردم! قالیباف برای همه شما شناخته شده است و بنده اهل کار هستم و اهل تنش و دعوا و ستیز نیستم.

قالیباف یادآور شد: همه عمر و جوانی خودم را برای زندگی مردم جنگیدم، اما آن جنگ با این دعوا و جنگ‌ها که در اینجا مطرح می‌شود، فرق دارد. این دعواها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و نه مشکل مسکن و نه مشکل تحریم و گرانی خودرو را حل نمی‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این دعواها نه تورم و بیکاری و مشکل امنیت را حل می‌کند و نه صدای روستایی مظلوم در دوردست و کشاورز را می‌شنود که با زحمت تولید می‌کند اما از فروش نهایی کمتر از ۳۰ درصد به وی می‌رسد و نمی‌تواند حداقل زندگی خود را تأمین کند. این دعواها مشکل کارمند و کارگر را که حقوق ثابت دارند و با تورم سنخیتی ندارد، حل نمی‌کند و نه مشکل سربازان را حل می‌کند، البته ما در مجلس یازدهم تلاش کردیم حقوق سربازان را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: این دعواها و تنش‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و در هیچیک از مسئولیت‌های خود هرگز وارد این بازی‌ها و ستیزهای بیهوده نشدم و آن را اصلاً قبول نداشتم.

قالیباف گفت: برای امنیت خانواده‌ها جنگ کردم اما هرگز جنگ و تنش نمی‌کنم، چرا که این دعواها توی دل مردم را خالی می‌کند و قالیباف هرگز چنین کاری نمی‌کند و جنگ نمی‌کند تا توی دل مردم خالی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: این تنش‌ها و دعواها هیچ ثمری ندارد و هیچ گشایشی ایجاد نمی‌کند جز اینکه مردم را ناامید می‌کند. دعواهای مناظره‌ها در سال ۸۸ یا ۹۲ برای مردم نبود. الان هم نگران این هستم که این اتفاق دو مرتبه تکرار نشود که ان‌شاءالله نخواهد شد.

وی بیان کرد: بنده به پشتوانه کارنامه و عملکردی که دارم، می‌گویم که برنامه دارم و اعلام کردم و برای تحقق این برنامه‌ها می‌جنگم و خوشحالم که این حرف را امروز آقای خسروی، مجری برنامه زد که برای برنامه‌های خود زمانبندی دهید. مفتخرم که امروز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که باید زمان دهی دهید و بنده تمام ۵ اولویت خود را با زمانبندی می‌گویم و این سنت بنده است. مردم من عمر و زندگی شما را تلف نخواهم کرد.

قالیباف تاکید کرد: تلاش می‌کنم بدون جدل سیاسی خدمت‌گزار مردم باشم و نمی‌خواهم یک سخنران باشم و از هر تنش دوری می‌کنم. روزی که رفتم نیروی انتظامی، نیروی انتظامی با همه درگیر بود از مردم تا بقیه که اولین کاری که کردم آن بود که نیروی انتظامی را از تنش با مردم خارج کردم و در کمترین زمان نیروی مورد اعتماد مردم شد.

وی یادآور شد: در شهرداری تهران که بودم، با هر سه دولتی کار کردم که با من مخالفت داشتند، اما هرگز تنش ایجاد نکردم و به مردم خدمت کردم. وظیفه ما است که کار مردم را انجام دهیم و با جدل سیاسی و عافیت طلبی و بهانه‌جویی نباید زندگی مردم و جوانان را تلف کنیم و این وظیفه ماست.

قالیباف اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی قانون‌های بر زمین مانده را به تصویب رساندیم که قانون تجارت و قانون بانک مرکزی و برنامه هفتم توسعه را نهایی کردیم، در حالی که در مجلس هم تنش‌هایی وجود داشت اما آرامش را ایجاد کردم و با آرامش این برنامه را اجرایی خواهم کرد.

پزشکیان: مشکلات فرهنگی زایده دولت‌ها نیست

مسعود پزشکیان در بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: من به آن چیزی که گفتم معتقد هستم. نمی دانم برادرم آقای قاضی زاده چرا می‌خواهد ما را وارد جریانی کند که همان اختلافات است. بالاخره ایشان قبلاً گفته بود بورس را سه روزه حل می‌کند. با جانبازان تماس بگیرند تا اگر از وضعیت راضی هستند حتماً حرفشان درست است. نمی‌خواهم وارد قصه سود. مشکل ما نبود راه حل نیست؛ ما کلی راه حل داریم. مردم نگاه کنند. قرار بود یک میلیون مسکن ساخته سود، یک میلیون شغل ایجاد شود، تورم پایین بیاید. چرا درست نشد؟ روز حضرت علی (ع) است. هیچ هلاکتی در حضور متقی در جامعه ایجاد نمی‌شود؛ اگر مشکل وجود دارد بروید مشکل خود را حل کنید. در خانه‌ها قائم شوید و سر و کول هم بزنید اما اگر در میدان هستید باید مشکل حل شود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه ما نتوانستیم مشکل را حل کنیم و این واقعیت است، اظهار داشت: می‌گوئیم مشکلات را یک روزه حل می‌کنیم؛ امکان ندارد. قانون برنامه داریم و قرار نیست هر کسی با خود برنامه بیاورد. اگر قانون برنامه دولت رئیسی را می‌پذیریم پس قانون دیگر نوشتن برای چیست؟ اگر قصد اجرای آن قانون را دارید این حرف‌ها چیست که می‌گوئید؟ تصور نمی‌کنم آقای قاضی زاده تا آخر در انتخابات بماند. ان شاءالله می‌ماند و من اشتباه می‌کنم.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که در سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه باید با هم مشترک باشیم؛ که همان مجلس و دولت نوشته و مصوب کردند. اگر یکسری حرف‌های آن خیال پردازنده است می‌توان اصلاح کرد اما اگر قرار است کاری کنیم همان که روی میز است و قانون شده است را اجرا کنیم. یکی می‌گوید من مدیرتر هستم. مشکل فرد نیست. مردم عزیز اگر فکر می‌کنید در ادارات و شهرداری‌ها و بنگاه‌ها آدم‌هایی که هستند کارشناس‌تر و ماهرتر هستند اجازه دهید راهشان ادامه پیدا کند اما ما آدم‌های خودمان را سر کار می‌گذاریم که نه علم دارد نه تجربه بعد می‌گوئیم همه تقصیرهای برای گذشته است.

وی اذعان داشت: پس آدم‌های که جدید آمدند چه؟ این مشکلاتی که در ادارات، تورم، گوشت و نان ایجاد شده تقصیر چه کسی است؟ حتماً اینها را هم آمریکا کرده است دیگر. ما می‌توانیم مشکل خود را حل کنیم. ابتدا باید به کارشناسان اعتماد کنیم. کارشناس علم، تجربه و سابقه و تعهد در قبال آن مسئولیت دارد. حضرت علی در خطبه ۱۶ گردنش را مقابل حرف‌ها گرو می‌گذارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: واقعاً بگوییم اگر کار نکردیم یکی ما را محاکمه کند. چقدر می‌خواهیم از این وعده‌ها دهیم؟ چهل سال است این حرف‌ها را می‌زنیم. چرا اجرا نمی‌شود؟ چون در داخل با هم دعوتی سیاسی داریم. قانون و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری میثاق مشترک ما است. مشکلات فرهنگی زایده دولت‌ها نیست. فرهنگ را صدا و سیما، روحانیت، مسجد و کسانی که ادعای مذهب دارند ایجاد می‌کنند. زندگی من، رفتار من با مردم و دفاع من از مردم مشخص است.

پزشکیان اضافه کرد: من با تمام وجود به این مردم عشق می ورزم. در زندگی و طبابت خود یکی بگوید این چنین نبوده است. اینکه همدیگر را متهم کنیم کار به جایی نمی‌برد. اول باید انسجام را حفظ کنیم. اختلاف یعنی لبه آتش و نابودی کشور. معلوم است تورم مشکل است و اینکه انرژی را داریم پرت می‌کنیم. همه اینها راه حل دارد. دست به دست هم دهیم مشکلات را حل کنیم.

قاضی‌زاده: برای ۱۰۰ مسئلۀ مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم که در ۱.۵ سال اجرایی می‌شود

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: من برای ۱۰۰ مسئلۀ مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم که در ۱.۵ سال اجرایی می‌شود. اگر در ریاست‌جمهوری به وعده‌هایم عمل نکردم در دور بعد انتخابات نامزد نمی‌شوم. دولت باید از رانت جلوگیری کند مثل ارز جهانگیری که جلوی آن در دولت سیزدهم گرفته شد.

وی افزود: برای ۱۰۰ مسئله مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم که در ۱.۵ سال اجرایی می‌شود، اگر در ریاست‌جمهوری به وعده‌هایم عمل نکردم در دور بعد انتخابات نامزد نمی‌شوم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در اقتصاد دو کار اصلی داریم یکی رشد اقتصادی با مدیریت قوی، کار و تلاش جمعی، رونق‌دادن به واحدهای صنعتی با حمایت سیاست خارجی باز و مقتدر است، یکی هم قدرتمند کردن تک‌تک خانوارهای ایرانی از طریق بازتوزیع ثروت است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از تورم ۵۰ درصدی ابتدای دولت آقای رئیسی (باقی‌مانده از دولت آقای روحانی) به‌خاطر چاپ پول برای خرید ارز بود ناترازی بودجه باید اصلاح و تخصیص بودجه مبتنی بر عملکرد شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید ناترازی‌های بانک‌ها هم از بین برود. انقلاب در سازوکارهای اداری و نظام اداری و حکمرانی کشور فقط می‌تواند این مشکلات را حل کند. شفافیت و از بین بردن امضاهای طلایی و از بین بردن دولت رفاقتی و رانتی از ضرورت‌های برخورد با مشکلات است.

وی افزود: مواجهه با فساد اقتصادی گام اولی است که بنده برمی‌دارم. مواجهه با گردن کلفت‌ها و زمین‌زدن آنها در ۲۰ سال گذشته برای من تجربه خوبی است. فرمان هشت‌ماده‌ای مقام معظم رهبری (برای مبارزه با فساد) میثاق من و شماست.

جلیلی: بیش از ۸۰ درصد بودجه مردم در کشور هر سال برای هزینه‌های جاری هزینه می‌شود

سعید جلیلی در بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: نکته‌ای که مردم مطرح می‌کنند این است که خدا نکند سر و کار شما به این اداره و یا آن اداره بیفتد و این وضع مطلوبی نیست زیرا بیش از ۸۰ درصد بودجه مردم در کشور هر سال برای هزینه‌های جاری هزینه می‌شود. ساختار اداری و اجرای کشور ۸۰ درصد بودجه کشور در آن‌جا تحت عناوین مختلف حقوق و دستمزد و سایر عناوین هزینه می‌شود برای اینکه این‌ها پناهگاه مردم باشند.

جلیلی گفت: این‌طور نباشد که مردم از جلوی اداره‌ها رد می‌شوند بگویند چطور از این خان برای رفع مشکلاتشان بگذرند. بلکه بگویند این‌جا همان جایی است که مشکل من را حل می‌کند. خاطرم هست وقتی در سال ۹۲ رقیب ما رأی آوردن به عنوان هدیه‌ای که به او دادم این را به ایشان گفتم که ما اگر می‌خواهید برنامه‌های خود را اجرا کنید باید بدانید که اگر ماشین دولت راه نیفتد و هی برای آن هزینه کنیم اما شما را تا سر کوچه هم نرساند. ماشین دولت بحث بسیار مهمی است بسیاری از این برنامه‌هایی که بیان می‌کنید زمانی اجرا می‌شود که ماشین دولت را راه بیندازید و فقط هزینه‌ها نیست که بگوییم ۸۰ درصد بودجه در اینجا مصرف می‌شود بلکه ۳۰ سال عمر کارمندان شریف در اینجا گذاشته می‌شود. حتماً آن کارمندان هم دوست دارند که وجودشان مفید باشد و حضورشان اثربخش باشد و مشکلات کشور را راه بیندازد.

وی افزود: از اولویت‌های جدی این است که موضوعاتی را که باعث کند شدن دستگاه دولت شده است حل شود. یادم هست بررسی سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ عملکرد دولت را انجام دادیم و دیدیم که چه مشکلاتی دارد. متوجه شدیم که در صادرات کالاها به عنوان مثال صادرات مرغ، گوجه فرنگی، فولاد، شیر خشک و … دیدیم که ماشین دولت نه تنها به این‌ها کمک نمی‌کند بلکه بخشنامه‌هایی صادر شده است که مرتب متفاوت بوده است و این باعث شده است که بازار ثبات پیدا نکند و مردم نتوانند اطمینان کنند.

جلیلی گفت: به موضوع بورس اشاره شد و بورس هم همان بود و ما آقای روحانی اعلام کردیم که وقتی اقتصاد شما پیش بینی پذیر نباشد رفتارهای غلط اتفاق بیفتد مردم متضرر می‌شوند و ما بحث بیمه سهام و بورس را مطرح کرده بودیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه صحبت‌هایش پیرامون ماشین دولت عنوان کرد: رئیس جمهور باید نسبت به موضوع و دستوری که می‌دهد اشراف داشته باشد که در پایان چه اتفاقی می‌افتد ما برای ماه اول و در ابتدای کار دولت چهاردهم ۲۵ حکم را تهیه کرده‌ایم که اجرای آن‌ها فقط نیازمند یک تصمیم است، عمده آن‌ها اقتصادی است که این موارد را بررسی کرده‌ایم که در کجا اشکال دارد حتی برای بافتن یک فرش گره به گره آن باید طبق نقشه پیش برود تا یک قالی خوب بشود. در اداره کشور هم باید گره‌ها را بشناسیم.

جلیلی گفت: من از پایین‌ترین سطح وارد دستگاه دولتی شده‌ام. و از طرفی دستگاه‌هایی را اداره کرده‌ایم که مانند شورای عالی امنیت ملی جلساتی تشکیل می‌دادیم که باید همه دستگاه‌ها را با هم هماهنگ می‌کردیم.

منبع: ایمنا

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از