عضو شورای فرهنگ عمومی فردیس به «صبحفردیس» گفت:
علم بیایمان، جهان را به تاریکی میبرد

عضو شورای فرهنگ عمومی فردیس گفت: سواد امروز از مسیر حقیقت دور شده و تنها با پیوند دوباره علم وایمان میتوان جهان را به روشنایی و انسانیت بازگرداند.
امیر عطاران، به مناسبت آغاز سال تحصیلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس» با تأکید بر لزوم بازنگری در مفهوم سواد، اظهار داشت: سواد، مفهومی است که در طول تاریخ تعاریف متعددی به خود دیده و در گذر زمان با تغییرات اجتماعی، علمی و تکنولوژیکی دچار تحولات زیادی شده است.
عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردیس، با اشاره به تعاریف مختلف یونسکو درباره سواد، بیان کرد: در ابتدا سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن بود اما امروز به ابعاد گستردهتری همچون سواد رسانهای، مالی، ارتباطی، عاطفی و حتی «توان تغییر» تعبیر میشود. با این حال، این گسترش مفهومی در برخی موارد از مسیر اصلی خود منحرف شده است.
عطاران تصریح کرد: آنچه امروز بهعنوان چالش اصلی مطرح است، این است که علم و سواد به جای آنکه زندگی بشر را روشن واندیشهها را به سوی نور حقیقت هدایت کند، گاه موجب تاریکی و فاصله گرفتن انسان از معنویت شده است. در چنین شرایطی، هرچه انسانها باسوادتر میشوند، نهتنها وجدانشان روشنتر نمیشود بلکه گاهاندیشهها و رفتارشان در مسیر مادیگرایی و خودپرستی قرار میگیرد.
وی افزود: این علم سکولار، پیوند خود را با دیانت و حتی مفهوم انسانیت از دست داده و در نتیجه، جهان امروز با بحران اخلاقی و معنوی روبهرو شده است. علم بدونایمان، به جای آنکه بشر را آسمانی کند، او را به زمین و مادیات محدود کرده و نور حقیقت را از ذهن و دل انسان دور ساخته است.
عضو شورای فرهنگ عمومی فردیس با تأکید بر بازگشت به ریشههای معنوی علم و دانش، تأکید کرد: باید برای رهایی از این وضعیت، تعریفی نوین از سواد ارائه شود؛ تعریفی که علم را نه صرفاً ابزاری برای پیشرفت مادی، بلکه نوری الهی بداند که به انسان فهم واقعی از دیانت و انسانیت میبخشد.
عطاران در پایان گفت: تنها در صورتی که علم در کنارایمان قرار گیرد و سواد به معنای حقیقی خود که همان نور الهی است بازگردد، میتوانامیدوار بود که بشریت از تاریکی خودپرستی و مادیگرایی رها شده و به سوی روشنایی و کمال حرکت کند.
الهه ملاحسینی – صبح فردیس
انتهای خبر/
عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردیس، با اشاره به تعاریف مختلف یونسکو درباره سواد، بیان کرد: در ابتدا سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن بود اما امروز به ابعاد گستردهتری همچون سواد رسانهای، مالی، ارتباطی، عاطفی و حتی «توان تغییر» تعبیر میشود. با این حال، این گسترش مفهومی در برخی موارد از مسیر اصلی خود منحرف شده است.
عطاران تصریح کرد: آنچه امروز بهعنوان چالش اصلی مطرح است، این است که علم و سواد به جای آنکه زندگی بشر را روشن واندیشهها را به سوی نور حقیقت هدایت کند، گاه موجب تاریکی و فاصله گرفتن انسان از معنویت شده است. در چنین شرایطی، هرچه انسانها باسوادتر میشوند، نهتنها وجدانشان روشنتر نمیشود بلکه گاهاندیشهها و رفتارشان در مسیر مادیگرایی و خودپرستی قرار میگیرد.
وی افزود: این علم سکولار، پیوند خود را با دیانت و حتی مفهوم انسانیت از دست داده و در نتیجه، جهان امروز با بحران اخلاقی و معنوی روبهرو شده است. علم بدونایمان، به جای آنکه بشر را آسمانی کند، او را به زمین و مادیات محدود کرده و نور حقیقت را از ذهن و دل انسان دور ساخته است.
عضو شورای فرهنگ عمومی فردیس با تأکید بر بازگشت به ریشههای معنوی علم و دانش، تأکید کرد: باید برای رهایی از این وضعیت، تعریفی نوین از سواد ارائه شود؛ تعریفی که علم را نه صرفاً ابزاری برای پیشرفت مادی، بلکه نوری الهی بداند که به انسان فهم واقعی از دیانت و انسانیت میبخشد.
عطاران در پایان گفت: تنها در صورتی که علم در کنارایمان قرار گیرد و سواد به معنای حقیقی خود که همان نور الهی است بازگردد، میتوانامیدوار بود که بشریت از تاریکی خودپرستی و مادیگرایی رها شده و به سوی روشنایی و کمال حرکت کند.
الهه ملاحسینی – صبح فردیس
انتهای خبر/
توسط
الهه ملاحسینی