حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
یادداشت اختصاصی «صبح‌فردیس»؛

ضرورت سواد فرهنگی برای مربیان کودکان

ضرورت سواد فرهنگی برای مربیان کودکان

فرهاد فاضلی مدرس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه فرهنگ طی یادداشتی نوشت: آموزش سواد فرهنگی برای همه مربیان کودکان حتی پدر و مادر برای تربیت نسل آینده و آینده جامعه یک ضرورت است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس»؛ فرهاد فاضلی مدرس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه فرهنگ طی یادداشتی نوشت: آموزش سواد فرهنگی برای همه مربیان کودکان حتی پدر و مادر برای تربیت نسل آینده و آینده جامعه بسیار تأثیرگذار و یک ضرورت است.

با توجه بر این اصل بسیارمهم و حیاتی که فرهنگ آموختنی است و هرگز به واسطه ژن و یا وراثت بر انسان منتقل نمی‌گردد باید بر آموختن فرهنگ اهمیت بسزایی داده شود. انسان از بدو زادروزاش به صورت خواسته و یا به طور ناخواسته در شرف فراگیری، آموزش و یا همان آموختن دانش و اطلاعات لازم و مورد نیاز و یا مورد علاقه‌اش قرار می‌گیرد.

نقش مربیان اولیه انسان که به ترتیب مادر، پدر، نزدیکان وی مانند برادر و خواهر، پدر و مادربزرگ و.... هر شخصی که در کاشانه‌ای و در یکجا زندگی می‌کند از اهمیت و اولویت‌های آموزشی و فراگیری بسیار زیادتری به نسبت مربیان مهد کودک‌ها، دبستان‌ها و سایر آموزشگاه‌ها است.

با توجه بر اینکه دوران کودکی انسان یکی از بهترین و مناسب‌ترین دوران پرورش و آموزش او است، بنابراین باید از همین سن به اهمیت سواد فرهنگی توجه شود.

فرهنگ که همان باید‌ها و نباید‌های اجتماعی، زبان سخن گفتن و ادبیات، بهداشت شخصی، احترام بر دیگران (حقوق شهروندی)، هنر، نماد‌ها و نشانه‌ها، روش پوشش، آرایش، پیرایش، عقیده، آداب و رسومی است که باید برای کودک به طور منظم و تدریجی انجام شود تا در دوران اولیه زندگی خویش با مشاهده و شنیدن به مرور زمان آشنا شود که این امر بسیار مهم، اساسی و ضروری برعهده مربیان اولیه است.

اگر پدر و یا مادری در محیط و کانون یک خانواده با فرهنگ عمومی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، غریبه باشند و یا اطلاعات لازمی را نداشته باشند به عبارتی ساده می‌توان اذعان کرد که آن‌ها یک گسستگی فرهنگی دارند و چگونه می‌توانند انتظار داشته باشند در آینده فرزندی پرورش دهند که یک شخص بافرهنگ است و هرگز گرفتار انواع آسیب‌های مختلف اجتماعی نگردد.

سواد فرهنگی یا همان دانش و دانستن فرهنگ برای همه مربیان لازم است تا اطلاعات لازم و ضروری فرهنگی خویش را بالا ببرند و فرق یک فرهنگ ناسالم و کاملاً غلط را از یک فرهنگ صحیح، مطلوب، مفید و مؤثر را بدانند، بشناسند و بتوانند تمیز بدارند.

بدون هیچ شک و تردیدی آداب، رفتار، پوشش و گویش‌های ما بر آینده فرزندان‌مان و همه کودکان تأثیرگذار بوده و خواهد بود.

الهه ملاحسینی – صبح فردیس

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از