حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/25 شمسی | 2024/09/15 میلادی
مدیر آب‌و‌فاضلاب شهرستان فردیس به «صبح‌فردیس» گفت:

ضرورت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب فردیس

ضرورت احداث تصفیه‌خانه فاضلاب فردیس

مدیر آب و فاضلاب شهرستان فردیس گفت: اگر تصفیه‌خانه فاضلاب فردیس احداث شود، با بازچرخانی آب برای برخی از مصارف باعث حل مشکلات آب شرب در شهرستان باشیم.

افشین میر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس» گفت: اهمیت آب به عنوان اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز هر موجودی در آیات متعدد قرآن کریم و فرمایشات بزرگان دین بار‌ها مورد یادآوری قرار گرفته است و ما وظیفه داریم قدر این نعمت بزرگ الهی را بدانیم.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان فردیس ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان البرز و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع تأمین آب شرب شهروندان محترم، به ویژه در شرایط اوج مصرف نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اقدامات متعددی را در حوزه‌های مختلف تأمین، توزیع، بهینه‌سازی و بازسازی تأسیسات آب شرب انجام داده است.

وی افزود: ما در حوزه تأمین آب در شهرستان فردیس برنامه‌ها و اقدامات متعددی را در دستور کار قرار دادیم و پروژه‌های متعددی در حوزه انتقال آب از منابع سطحی اجرا شد.

اقدامات اجرایی تأمین و توزیع بهینه آب شرب در فردیس

میر تصریح کرد: ما در محدوده غرب شهرستان فردیس از محدوده رزکان به فردیس را از تابستان سال گذشته در دستور کار اجرا قرار دادیم و اجرا شد و بخشی از نیاز آبی شهر از طریق این خط در طی تابستان امسال تأمین شد، عملیات تکمیلی خط یاد شده که در واقع به بهره‌برداری بهتر از این طرح منجر خواهد شد و همچنین امکان انتقال آب به شهر مشکین‌دشت را فراهم خواهد کرد، در حال اجرا است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: این خط در محدوده بلوار نماز هم اکنون مراحل پایانی پروژه در حال انجام است. علاوه بر این موضوع ما بحث انتقال آب از مقصد جهان‌نما به سمت شرق فردیس را در دستور کار داریم؛ این خط مدتی به دلیل وجود معارض در مقطع سد کار متوقف شده بود که با حمایت ویژه فرماندار، امام جمعه و سایر مسئولان فردیس و دستورات ویژه مدیریت آب و فاضلاب استان رفع مشکل شد و اقدامات اجرایی در آن مقطع به اتمام رسید.

این مسئول ادامه داد: در حال عملیات لوله‌رانی از زیر جاده مخصوص در حال انجام شد و اقدامات لوله‌رانی سایر پروژه‌ها انجام شده است.

میر بیان کرد: عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه شماره ۳ کرج بخشی از آب این مخزن را تأمین خواهد کرد، در حال اجرا هست و با توجه به برنامه‌ریزی و پیش‌بینی که انجام شده، مطابق برنامه زمان‌بندی عملیات اجرایی آن پروژه هم در حال انجام است، که برکات اجرای این پروژه شامل حال مردم فردیس خواهد شد.

از ابتدای تابستان امسال ۱۵ حلقه چاه به ظرفیت آب فردیس اضافه شد

وی گفت: در حوزه تأمین آب، علاوه بر اجرای این خطوط از تابستان سال گذشته برنامه‌های دیگری هم به واسطه نیاز آبی که در فردیس وجود داشت، پروژه‌هایی تعریف شده، از جمله حفر چاه‌های جدید آب شرب، ما مکلف شده بودیم که تعداد ۱۲ حلقه چاه را در ابتدای تابستان امسال به ظرفیت آب شرب فردیس اضافه کنیم که با حمایتی که از مجموعه استان انجام شد ما توانستیم تعداد ۱۲ حلقه چاه را به ۱۵ حلقه چاه برسانیم یعنی ما از ابتدای تابستان امسال ۱۵ حلقه چاه جدید به ظرفیت تأمین آب شرب شهرستان فردیس اضافه کردیم و علاوه بر این عملیات اجرایی ۳ حلقه چاه جدید در حال حاضر در حال انجام است.

این مسئول ادامه داد: در مجموع از تابستان سال گذشته تا بعد از اقدامات لازم برای چاه‌های جدید ما ۲۲ حلقه چاه جدید را وارد مدار آب فردیس خواهیم کرد.

میر افزود: به غیر از موارد فوق، اقدامات اصلاحی روی چاه‌های موجود که نیاز به طراحی مجدد داشتند و با اقدامات اصلاحی می‌شد، ظرفیت آبدهی روی این چاه‌ها را افزایش داد، روی ۲۰ حلقه از چاه‌های موجود نیز انجام شد که نقش قابل توجهی در افزایش ظرفیت آب شرب فردیس داشت.

این مسئول بیان کرد: بعد از تأمین آب، در حوزه توزیع آب اقدامات خوبی صورت گرفت تا ما بتوانیم به صورت بهینه و متوازن آب شرب را در سایر مناطق فردیس توزیع کنیم.

وی گفت: حدود ۲۰ کیلومتر در نقاط مختلف فردیس شامل شهر‌های فردیس، مشکین دشت، روستا‌های فرخ آباد و زیبادشت این اقدامات اجرایی برای اصلاح انشعابات و توزیع بهینه آب صورت گرفت، در حال حاضر نیز حدود ۳ کیلومتر از پروژه‌های تعریف شده در حال انجام است.

حل مشکلاب آب شرب با احداث تصفیه‌خانه آب و فاضلاب فردیس

میر با اشاره به اینکه با احداث تصفیه‌خانه فاضلاب فردیس بخشی از مشکلات آب شرب برطرف می‌شود، ادامه داد: اگر این موضوع محقق شود که به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم و از برنامه‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب فردیس است، مراحل اداری و حقوقی کار هم انجام شده، با تأمین زمین که جانمایی آن نیز انجام شده و تحقق اجرای آب و فاضلاب، ما بخشی از نیاز‌های غیرشرب و بهداشتی شهر را از محل بازچرخانی آب و از محل پساب تصفیه‌خانه آب و فاضلاب انجام خواهیم داد.

وی افزود: می‌توانیم اقدامات در حوزه تأمین و توزیع بهینه آب را با احداث این تصفیه‌خانه مؤثرتر کنیم و نیاز کمتری به ایجاد شرایط تأمینی جدید باشیم.

این مسئول تأکید کرد: با استفاده بهینه و بازچرخانی آب و استفاده از پساب می‌توان بخشی از نیاز‌ها از جمله فضای سبز شهرستان و سایر مصارف مشابه را تأمین کرد.

قطع برق موجب اختلال در سیستم آبی فردیس شد

میر گفت: ما سال گذشته در یک هفته ۱۷ تا ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲ در سطح فردیس روی ۱۶ حلقه چاه حدود هزار و ۷۰۰ دقیقه قطعی برق داشتیم اما در امسال در هفته مشابه سال گذشته یعنی ۱۷ تا ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ روی ۱۰۶ حلقه چاه موجود در فردیس حدود ۱۷ هزار دقیقه یعنی چیزی حدود ۱۱ برابر عدد پارسال قطعی برق داشتیم و این قطعی برق باعث اخلال و ناترازی در سیستم تأمین آب شرب خواهد شد و طبیعی است که با توجه به نیاز تأسیسات ما به برق این شرایط باعث اختلال و قطعی آب شود.

وی در پایان اظهار داشت: امسال گرمای بی‌سابقه به صورت مستمر و پایدار در سطح کشور و در منطقه حاکم بود، این موضوع هم نیز باعث بروز مصارف موجود در وضعیت گرمایی شد و بعضا اختلالاتی را در توزیع آب رخ داد اما شهروندان مشکلات قطعی آب را به سامانه ۱۲۲ اطلاع دهند تا همکاران ما در اسرع وقت به موضوع رسیدگی کنند.

الهه ملاحسینی – صبح فردیس

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از