حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی

سبدی از لباس‌های‌فاخر ایرانی در مسابقه تلویزیونی نوآ

سبدی از لباس‌های‌فاخر ایرانی در مسابقه تلویزیونی نوآ

نوآ به کارگردانی سعید شمس یک مسابقه تلویزیونی است که طراحان مد و لباس با آموزش و خلاقیت دوخت لباس به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس»؛ بخش خبری ۱۰:۳۰ با اجرای حمیدرضا مدقق به بررسی برنامه‌های رادیو تلویزیون پرداخت. در این قسمت از بخش خبری ۱۰:۳۰ نوآ اولین برنامه طراحی دوخت و لباس با حضور کارگردان و سردبیر این برنامه مورد بررسی قرار گرفت.

نوآ اولین مسابقه و برنامه عفاف و حجاب با محوریت طراحی دوخت و لباس است که در ۲۷ قسمت ۴ مرحله‌ای پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود. میثم محمد حسنی تهیه‌کننده و سعید شمس کارگردان این برنامه است.

حضور اقوام ایرانی در مسابقه تلویزیونی «نوآ»

مونا اورئی سردبیر  برنامه نوآ در شبکه نسیم گفت: محتوا و ژانر برنامه تلویزیونی نوآ مسابقه است. تمام تلاشمان این بود در قالب مسابقه یک سری محتوا‌های مناسب و درخور به مخاطب عرضه کنیم.

وی ادامه‌داد: از حدود یک سال پیش طرح برنامه توسط تهیه کننده کار ارائه شد و تا به الآن همچنان تحقیقات و پژوهش‌های این برنامه ادامه دارد؛ یعنی ما پس از تولید برنامه آنچه که به مخاطب ارائه می‌شود را هم مورد تحقیق قرار می‌کردیم و این تحقیقات ادامه دارد. ما حدود یک سال تحقیق و پژوهش داشتیم و به سراغ هر چیزی که فکر کردیم در حوزه مد و لباس، عفاف و حجاب نیاز است را مورد بررسی قرار دادیم.

یزنامه تلویزیونی

وی افزود: نوآ اولین برنامه مسابقه‌ای حجاب و عفاف است که ما جلسات متعددی برای مجری برنامه برای تسلط به اجرا داشتیم. اولین نکته این بود، چون در برنامه درباره مد و لباس صحبت می‌کردیم باید یک کارشناس هم در برنامه حضور داشتند.

سردبیر این برنامه بیان کرد: لذا در زمینه مشاوره و کارشناسی با افراد بسیاری صحبت کردیم تا بتوانند به خوبی راهنمایی کنند و اجرای خوبی داشته باشند. با نهاد‌های مختلف صحبت کردیم و با کمک خانم عسگری که در شورای دبیری برنامه بودند، بررسی کردیم تا افراد در طراحی و دوخت لباس مهارت داشته باشند.

 فصل دوم «نوآ» ساخته می‌شود؟

وی درباره شرکت‌کنندگان این برنامه تلویزیونی گفت: سعی کردیم شرکت کنندگان از شهر‌های مختلف و از اقوام مختلف باشند. پس از پخش برنامه استقبال خوبی شد و همچنان درخواست‌های بسیاری داریم که خیلی از عزیزان می‌خواهند در این برنامه شرکت کنند. 

وی درباره فصل دوم برنامه نوآ گفت: با توجه به استقبال مدیران و جسارتی که در ساخت برنامه به خرج داده شد به نظر می‌رسد این برنامه به فصل دوم برسد. در فضای مجازی بازخورد‌های بسیار خوبی داشتیم. 

نخستین برنامه مد و لباس

سردبیر این برنامه تلویزیونی تصریح کرد: برنامه نوآ ۲۷ قسمت است که در مرحله اول ۷ قسمت، در مرحله دوم ۶ قسمت، در مرحله سوم ۲ قسمت و در مرحله پایانی یک قسمت 
است. از این رو در چهار مرحله مسابقه را داریم که یک گروه دو نفره برگزیده خواهند شد. 

وی تاکید کرد: یکی از نکاتی که توجه بسیاری داشتیم این بود که لباس‌هایی که توسط شرکت کنندگان دوخته می‌شود، قابلیت استفاده توسط عموم مردم را با هزینه کم در جامعه داشته باشند. همچنین سعی کردیم مشاغل و موقعیت‌های اجتماعی را در نظر بگیریم.   می‌توانم بگویم ۸۰ تا ۹۰ درصد لباس‌هایی که در برنامه دوخته شد قابلیت تولید انبوه دارند و هر لباس یک شکل و طرح متفاوتی دارد.

اوریی در پایان صحبت‌های خود گفت: در برنامه دوخت لباس اقوام و موقعیت‌های اجتماعی بسیاری داشتیم. شب گذشته لباسی برگرفته از چفیه فلسطینی داشتیم. لباس‌های بسیار زیبایی دوخته شد. هر شکل و پوششی از اقوام ایرانی قابلیت این را دارد که مورد استفاده قرار گیرد.

نمایش سبک و نمادی از لباس‌های ایرانی فاخر در برنامه «نوآ»

سعید شمس کارگردان برنامه نوآ درباره دوخت لباس‌های طراحی شده بیان کرد: پوشش لباس‌ها ایرانی بود و زمانی که صحبت می‌شود و همه عزیزان می‌گویند پوشش محدودیت می‌آورد ما در این درباره نشان دادیم پوشش بلکه محدودیت نمی‌آورد بلکه می‌توان محدودیت‌ها را شکست دهد و از طرح‌های ایرانی و ایده‌های جدید استفاده کرد.

وی ادامه داد: باتوجه به تجربه‌هایی که دارم این برنامه تلویزیونی یکی از تجربه‌های سختم بود. باتوجه به زمان محدودی که شرکت کنندگان در طراحی، دوخت و آماده شدن لباس دارند، سعی کردیم تا جایی که می‌شود شرکت کنندگان نشاط و شادابی داشته باشند و از ایده‌های خود استفاده کنند که برای جامعه مردم الگو سازی خوبی باشد.

وی افزود: هدفه همه عوامل این بود که یک فضای همدلی و بانشاط ایجاد شود تا گروه‌هایی که برای کار دعوت شدند استرس مسابقه نداشتند. این کار برایشان اضطراب بسیاری داشت و خسته می‌شدند. بار‌ها ضبط برنامه طول کشید. از گروه بسیج صداوسیما که پایه گذار این تفکر بود تا عوامل و تهیه‌کننده برنامه تشکر می‌کنم. ما تا پاسی از شب و تا طلوع صبح این برنامه را با نشاط آماده کردیم. خروجی این کار همدلانه برای ما این بود که ما بیاییم یک سبک و نمادی را ایجاد کنیم که لباس‌های ایرانی فاخر داشته باشیم تا خانم‌ها بتوانند به راحتی در خانه تولید کنند و یک الگو برای بانوان محترم کشور شود

وی تاکید کرد: این برنامه شبیه معدنی است که کسی روی آن کار نکرده بود و ما تازه درب آن را کندیم. دریافتیم ابعاد پنهانی هست که کاش زودتر به آن پرداخته می‌شد. این برنامه قابلیت این را دارد که بسیار به آن پرداخته شود. امیدواریم با اقبال مردم این برنامه تکرار شود. تمام تلاشمان این بود که بگوییم می‌شود ما برای شما مردم الگو‌هایی معرفی کنیم که شما به صورت کاربردی بتوانید در جامعه استفاده کنید. همه هدف ما این بوده است که از ابزار ساده استفاده کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از