حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
مدرس دانشگاه در گفتگو با «صبح فردیس»:

روزانه ۲۵۰ تن زباله در فردیس تولید می‌شود

روزانه ۲۵۰ تن زباله در فردیس تولید می‌شود

مدرس دانشگاه گفت: در فردیس روزانه ۲۵۰ تن زباله تولید می‌شود که این میزان در سال بیش از ۹۰ هزار تن است.

مهدی مرتضوی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس» گفت: در فردیس روزانه ۲۵۰ تن زباله تولید می‌شود که این میزان در سال بیش از ۹۰ هزار تن است.

مدرس دانشگاه و فعال محیط زیست ادامه داد: باید با فرهنگ‌سازی میزان تولید زباله را در کل کشور و ویژه در فردیس کاهش دهیم زیرا هر ساله شهرداری‌ها هزینه‌های بسیار بالایی برای مدیریت پسماند زباله صرف می‌کنند.

وی افزود: شهرداری می‌تواند با راه‌اندازی پویش‌های مردمی و با همراهی مخاطبان ابتدا با تفکیک زباله و سپس با آگاهی‌بخشی بین شهروندان در سراسر کشور و همچنین شهرستان فردیس میزان تولید زباله را کاهش دهد.

مرتضوی تأکید کرد: یکی از راه‌های کاهش زباله تفکیک زباله است متأسفانه این مهم هنوز به صورت گسترده در کشور ما پیاده‌سازی نشده و ما می‌توانیم از ظرفیت مدارس و دانش‌آموزان برای این مهم استفاده کنیم.

این کارشناس با اشاره به اینکه زباله به عنوان طلای کثیف در دنیا شناخته شده است، گفت: متأسفانه نتوانستیم از زباله به عنوان یک صنعت در کشور استفاده کنیم و اگر همت جمعی بوجود داشته باشد، می‌توانیم زباله را به صنعت در کشور تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: امروز بحث پسماند زباله در کشور ما به یک معضل تبدیل شده اما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت نخبگان و فراخوان‌ایده‌های برتر پسماند زباله را در کشور به فرصت تبدیل کنیم.

مرتضوی افزود: رسانه ملی نیز می‌تواند در فرهنگ‌سازی برای کاهش میزان زباله و تفکیک زباله خشک و‌تر به کمک مسئولین شهری بیاید.

این کارشناس تأکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان علمی کشور توانستند‌ ایده‌های خلاقانه‌ای برای کاهش میزان زباله و پسماند آن طراحی کنند که شناسایی این‌ایده‌ها و تجاری‌سازی آن یک اصل مهم است.

وی در پایان‌اشهار داشت:‌ امیدوارم با همت جمعی مسئولین بتوانیم موضوع زباله را در کشور به یک فرصت تبدیل کنیم و کشور از صنعت طلای کثیف نیز بهره ببرد.

الهه ملاحسینی – صبح فردیس

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از