حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
عضو شورای فرهنگ عمومی فردیس به «صبح‌فردیس» گفت:

تفکر انتقادی لازمه نظام آموزشی است

تفکر انتقادی لازمه نظام آموزشی است

عضو شورای فرهنگ عمومی فردیس گفت: اگر قرار باشد جامعه در مسیرتمدن گام بردارد، باید فرهنگ نقادی را مبنای توسعه فرهنگی برگزید.

امیرعطاران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح فردیس» گفت: نقد و انتقاد کردن، یکی از رفتار‌هایی که امنیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در جامعه شکل می‌دهد و ضامن بقای آن می‌شود. امام علی (ع) در خطبه ۲۰۷ نهج‌البلاغه می‌فرمایند:« مردمی که خیرخواه یکدیگر نیستند و از خیرخواهان نیز استقبال نمی‌کنند از سعادت و بهروزی بدورند.»

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردیس، دبیر قرارگاه فرهنگی شهید بهشتی، منتقد و فعال اجتماعی ادامه داد: اگر قرار باشد جامعه در مسیرتمدن گام بردارد، باید فرهنگ نقادی را مبنای توسعه فرهنگی برگزید.

وی افزود: نقد و نقادی در راستای پرسشگری و پاسخگویی برای کمال و اصلاح جامعه یک سرمایه عظیم فرهنگی است و آنگاه که فرهنگ انتقادپذیری ترویج یابد و ناقدانی بصیر تربیت شوند سپری محکم در برابر ناملایمات و نابخردی‌ها ساخته خواهد شد تا مرز بین خردمندان و نابخردان مشخص شود.

عطاران تصریح کرد: انتقاد لازمه و ضرورت پیشرفت و مانع پسرفت خواهد شد و باید پذیرفت که امروز نقادی و انتقاد کردن به یک امر حیاتی و اجتماعی تبدیل شده و منتقد بودن یک حرفه، هنر و علم است.

وی گفت: از این رو ترویج و تعلیم فرهنگ گفتمانِ انتقادی از لوازم و مؤلفه‌های مهم نظام تعلیم و تربیت است و اگرآموزش‌های لازم و ضرورت آن در مدارس احساس نشود، جریان تعلیم و تربیت دچار سایش و انحرافی عمیق خواهد شد.

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردیس ادامه داد: اگر ما نتوانیم فرهنگ نقدپذیری و انتقاد کردن را به عنوان یک آموزه دینی آموزش دهیم چه بسا درحوادث و پدیده‌های اجتماعی انتقادگری به انتقام‌گیری تبدیل شود.

عطاران در پایان اظهار داشت: اگر نقد و انتقاد کردن به عنوان یک شاخصه مهم جامعه دینی مورد بازیابی و واکاوی قرار نگیرد تعامل‌اندیشه‌ها به تقابل و به جای تقریبِ افکار، گرفتار تفریقِ افکار شویم.

الهه ملاحسینی – صبح فردیس

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از